En ødelagt pc gjør nytte for seg

En ødelagt pc har – sammen med «hybelkaniner» – ikke bare har gjort nytte for seg, men faktisk reddet liv! Det høres nok litt merkelig ut, så la meg forklare.

Vanligvis er det kirkens sekretær og kasserer, fru Matsumoto, som forbereder regnskap, budsjett og mange andre rapporter til menighetens årsmøte. Men hennes pc streiket allerede før jul. Sønnen jobber i databransjen og lovte å sende henne en ny pc så snart han fikk tid til det. Dermed havnet jeg med å lete fram gamle, slettede mailer på nettet (gmail-adresse), som kassereren har sendt meg tidligere, lærte meg å bruke Excel, og skrev og skrev på japanske rapporter for oss begge. Så jeg har jobbet og jobbet siden gjestene mine drog 27.desember. Avveksling har vært prekenforberedelser…! Ja, også en og annen trimtur. Til slutt skulle fru Matsumoto komme hit en dag og sjekke min japansk før det hele skulle kopieres og deles ut. Fordi det ikke var et møte, bestemte jeg meg for ikke å varme opp kirken, men heller bruke stua mi som var varm likevel. Dermed ble det aktuelt å støvsuge litt, for om vinteren dukker det stadig opp en del «hybelkaniner» i stua og gangen p.g.a. alle ullklærne jeg bruker. Når jeg først var i gang med støvsugeren, bestemte jeg meg for å ta badet med det samme. Og da…!

Jeg kom til å se ut av vinduet. Her er utsikten fra badevinduet mitt.

IMG_1998

Der oppe i bakken, under klestørkstativet – på sementgulvet – lå nabodamen! Ute var det 2,8 grader og sterk vind! Jeg fôr på dør! Hun var ved bevissthet, men kunne ikke reise seg. Venstre side ville ikke lystre. Jeg løp hjem, ringte etter ambulanse, og løp tilbake med pledd og ulltepper og pakket henne inn.

Da fru Matsumoto kom kl.13.30 kunne vi for første gang takke og prise Herren for hennes ødelagte pc. Jammen har Gud mange slags måter å ordne ting på! Plutselig var jeg ikke så sliten lenger av all jobbingen heller. Uten «hybelkaninene», eller hvis fru Matsumoto hadde skrevet alt selv, hadde jeg nok ikke hatt noe ærend på badet på det klokkeslettet den formiddagen.

Jeg har besøkt naboen på sykehuset. Fordi hun kom seg fort dit, er hun ikke blitt helt lam i venstre side. Hun kan allerede gå litt uten stokk og bevege hånd og arm en del. Vi snakket litt sammen om våre minner fra den dagen. Da hun hørte min versjon, utbrøt hun: «Det må ha vært Guds ledelse!»  Så la hun til: «For andre gang har jeg fått fortsette å leve.» Hun bodde nemlig i den mest ødelagte delen av Kobe og overlevde  det store jordskjelvet der i 1995. Så er det min bønn at hun også må få del i det evige liv! Kanskje flere vil være med og be om det?

Dette innlegget ble publisert i Diverse, Nima. Bokmerk permalenken.

2 svar til En ødelagt pc gjør nytte for seg

  1. Hei Kari!
    Så kjekt at du bloggar 🙂
    For ei flott historie!!
    Guds vegar er mange.
    Takk at du deler @-}–

    Alt godt frå Sigrid

  2. Herborg Nævdal sier:

    Ja, det vil jeg være med å be om! Fantastisk å lese bloggen din Kari! Hilsen Herborg

Legg igjen en kommentar

