Gatelangs i Nima

Jeg er mye ute og går – for trimmens skyld. Minst tre timer i uka. Vanligvis tar jeg turen utenfor bebyggelsen. Men her en dag fant jeg ut at jeg skulle ta med kamera og gå gatelangs i Nima, så dere kan få et inntrykk av hva slags sted jeg bor. Opprinnelig gikk riksvei 9 gjennom bebyggelsen, men nå går den gjennom risåkrene. Det har selvfølgelig resultert i at bensinstasjon, butikker osv også har dukket opp langs den «nye» rute 9.

IMG_1926 Gamle riksvei 9

IMG_1920          IMG_1913

Nye riksvei 9. Sandmuseet i bakgrunnen (pyramiden).

IMG_1916

Det fins et supermarked i Nima, 1,3 km fra der jeg bor. Men veldig mange handler i Oda, der det er større utvalg.

IMG_1918

Man bukkes ut fra bensinstasjoner i Japan!

IMG_1851IMG_1850

Ikke alle veier er brede nok for bil!

IMG_1852         IMG_1853

Hjem fra skolen. Alle hilser på dem de møter. Men barna kjenner meg igjen og hilser litt ekstra. Kanskje har de vært på julemøtet vi arrangerte for barn? Ellers tar pensjonister ansvar for å lose barna trygt over veien der det er større trafikk. Disse er kledd i gule jakker.

  IMG_1865 (Medium)        IMG_1866 (Medium)

På stasjonen kan man bokstavelig kjøres til døra eller hentes der. Nima videregående skole har mange som kommer med tog. Når skolen er slutt for dagen, er det ganske fullt på stasjonen…! Men som du ser, er det ikke akkurat Tokyo-dimensjon på verken stasjon eller platform.

IMG_1912          IMG_1857

Nima videregående skole (venstre). Barneskolen øverst (høyre) og ungdomsskolen til venstre (høyre bilde). Ellers kan vannstanden i elva reguleres når det er tyfon eller masse regn.

IMG_1905          IMG_1906

Før kommunesammenslåingen med Oda hadde Nima svarte tall og Oda røde. Derfor ble det bygd bibliotek (venstre) og ny barnehage (høyre) med «Nimas penger». Barnehagen er for barn der mødrene jobber, og det gjør nesten 100% av kvinnene i Nima. Nå til dags er hjemmeværende mødre fortsatt nokså vanlig i storbyområder, men ikke på landet.

IMG_1907         IMG_1911

Klinikken i Nima (venstre). Jeg er ikke ofte å se der. Men i fjor hadde jeg influensa, så…  Det var faktisk første gang jeg hadde feber siden jeg kom til Nima i april 2001! Nima har også tannlege (høyre).

Dette innlegget ble publisert i Nima og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

