På togtur til Kobe

Det er langt til Kobe fra Nima, enten man kjører bil eller tog! Jeg har i hvert fall fem turer i året. Styremøte på bibelskolen. Tog er billigst, for det er nemlig 40% rabatt på en t/r-billett når man ikke er borte lenger enn tre dager, og når man kjøper billett senest en uke før avreise. Men den billigbilletten er bare et tilbud for oss som bor på landet. De som bor i motsatt ende må betale full pris. Til tross for rabatt, turen koster rundt NOK 1000, og det tar 5-51/2 time hver vei, så det er ikke en tur jeg tar uten at det er påkrevet.

30.-31. januar hadde jeg en slik tur, og her er noen bilder fra togturen.

IMG_1937 IMG_1938

Bilen parkeres gratis på parkeringsplassen ved siden av Nima stasjon. Avreise presist kl. 08. 20. Jeg var den eneste på perrongen. Dette toget er et hurtigtog (med litt høyere pris), og bruker bare ca. 1/2 time til Izumo. Dette er et langt tog – to vogner! Vanlig tog har en vogn! Men det fins også kjempelange tog – tre vogner!

IMG_1936

Det er litt forskjell på omgivelsene rundt Nima stasjon og Shin-Kobe stasjon.IMG_1874  IMG_1974

I Izumo må jeg vente en halv times tid på neste tog. Men på perrongen er det et lite venterom i glass, som er oppvarmet om vinteren og avkjølet om sommeren. Her sitter jeg inne og venter (venstre), og til høyre kan du se et venterom utenfra.

 IMG_1943 IMG_1945

Vel, Izumo stasjon er litt større enn Nima! Men ikke så veldig stor, for det er bare to perronger. Herfra går jeg på Yakumo-toget, som bringer meg til Okayama på 3-3 1/2 time.

IMG_1941  IMG_1949

Så er det shinkansen fra Okayama til Kobe. Ser du på kartet, er det en lang strekning, men turen tar bare en drøy halvtime. Se hvor rene togene ser ut utenpå! Det blinker!

IMG_1967 IMG_1981

Men det er rent og pent inne på japanske tog også. På shinkansen er det god plass til bena.

IMG_1960 IMG_1961

 IMG_1939  IMG_1983

På hurtigtog og vogner med reserverte plasser kommer konduktøren rundt og sjekker billettene. Han bukker alltid pent og har en liten hilsen når han kommer inn i eller forlater kupeen. På Yakumo-toget kommer også andre rundt – fra et par stasjoner før endestasjon (se under). De fjerner eventuell søppel og rydder – uten å være til sjenanse for de passasjerene som fortsatt befinner seg på toget. Dermed går det veldig raskt å gjøre toget klart til vendereis etter ankomst endestasjon. Japan er nemlig ikke stedet for forsinkelser! Du kan vel stille klokka etter togene… Nå ja, det fins forsinkelser, men da dreier det seg om jordskjelv (automatisk stopp over en viss styrke), sterk vind, mye snø eller selvmord. En eventuell forsinkelse blir beklaget fra høyttaleren! Her om dagen var vi en stund tre minutter forsinket på Yakumo-toget…

IMG_1993 IMG_1994

Stasjonssystemene er nok også med på å forhindre forsinkelser. Maskiner tar seg av billettsjekk, og på perrongen er det oppmerket hvor vognene/ dørene stopper. Så står folk pent oppmasjert. Ellers fins det også oversiktsskilt over togenes lengde og hvor i toget de forskjellige vognene befinner seg. Et tog står ikke lenge på stasjonen.

IMG_1952 IMG_1953

IMG_1959    IMG_1956

IMG_1982   IMG_1955

På stasjoner kan man kjøpe «obento» – en boks med et rismåltid i. Det pleier å være god mat, og ikke er det dyrt heller. Menyen er utstilt i plast som ser veldig ekte ut. Så om du ikke kan snakke japansk, er det bare å peke. Nedenfor til høyre ser du også barnemeny – små bokser utformet som shinkansen. Bildene er fra Shin-Kobe stasjon.

IMG_1971 IMG_1973 IMG_1972 IMG_1970

Menyen vil variere med geografien, for alle steder i Japan er kjent for en eller annen slags mat. Japanere har stor kjennskap til hva de skal smake hvor, og det forholder disse obento-kioskene seg til. Jeg har mine favoritter på Okayama stasjon – på tilbakeveien til Nima…! Men i Nima fins det ingen obento på stasjonen. Alle andre butikker er langt unna og ikke åpne når jeg drar om morgenen. (Nima er på landet!) Og på Yakumo-toget selger de heller ingenting. Så på vei til Kobe må jeg alltid ordne meg med noen norske brødskiver…!

På shinkansen er det matsalg:

IMG_1985 IMG_1984

Siste del av reisen til styremøtet går med buss. På japanske bybusser går man inn bak og ut foran hos sjåføren. Han rører aldri penger. De puttes i en «sprekk» i boksen på bildet under. Den boksen kan også veksle, om du ikke har akkurat med penger. Ellers synes jeg det er interessant: det koster 2oo yen på bybussene i Kobe nå, og det kostet det samme da jeg kom til Japan første gang i 1980!

IMG_1976         IMG_1978

Vel framme i Aotani, der bibelskolen, seminaret, mediasenteret, kirkens og misjonens kontorer er. Ja, også Aobaen barnehage og Aotani kirke.

IMG_1979

På hjemveien var det så nydelig vær, og snøkledte Daisen-fjellet (1729 m.o.h.) fristet fotografen til å finne fram kameraet nok en gang. Dette fjellet sees på høyre side av toget litt før ankomst Yonago og blir alltid presentert i høytaleren av konduktøren.

IMG_1987

Jeg savner aldri NSB når jeg bor i Japan! Men når jeg bor i Norge savner jeg de japanske togene! Nå skjønner du kanskje hvorfor? Punktlighet, renslighet, god service… og ikke minst – beklagelser over forsinkelser! Tenk hvor mye alle forsinkelsene koster norske firmaer i Oslo og omegn i tapt arbeidstid i løpet av et år. Noen ganger tenker jeg at om jeg hadde vært mange-millionær, så skulle jeg ha spandert studietur til Japan på alle ansatte i NSB, i hvert fall på ledelsen og de som arbeider på strekningen Drammen – Oslo.

Dette innlegget ble publisert i Detaljer fra dagliglivet, Diverse, Turist i Japan og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til På togtur til Kobe

  1. Inger Janet Sandsmark sier:

    Så kjekt å ta turen med deg; Kari, – jeg hadde mange slike turer da jeg bodde i Izumo. Flotte bilder, – ja det er et land til stadige overraskelser og forbauselse! OG: Daisen er og blir fantastisk.Ta meg med på flere turer, takk.

  2. Marit Nordhaug sier:

    Takk for turen Kari. Bodde jo i Izumo og Yonago noen år.
    Nå er jeg nettopp vært to uker i Japan sammen med Tone og Arne Sørås. Min første tur siden vi kom til Norge for 23 år siden. Det ble en fantastisk tur. Feiret 17. Mai på Rokko Island.

Legg igjen en kommentar

