Ikebana

Jeg har i flere år lært japansk blomsteroppsetting – ikebana. Her ser du min private nyttårsoppsats til venstre og kirkens til høyre.

IMG_1734     IMG_1731

Læreren min vil gjerne støtte kirken på den måten at hun underviser gratis i kirkeoppsatsen og handler inn det som skal til. Å sette opp i krukke er en helt annen teknikk, så jeg får bokstavelig talt dobbeltleksjon.

IMG_1728Til venstre her ser du juleoppsatsen (dvs desember).

Fordi nyttårsoppsatsen holder lenge, er det ikke kurs i januar. Men lørdag 09.02 var det på’n igjen. Læreren, Tamae Kojima, tar i mot elever i sitt hjem. Vi kan komme når det passer oss innenfor visse tidsrammer. Jeg er der sent lørdag formiddag – etter at engelskklassene for barn er unnagjort i kirken. Noen ganger er jeg alene, og noen ganger sammen med andre. Vi betaler en fast sum for måneden, dvs for to ganger. Så kommer blomstene i tillegg. Det varierer jo for hver gang. Sjelden over NOK 100, men nyttårsoppsatsen er mye dyrere.

Vi sitter på gulvet og har med egen blomstersaks. Men blomsterfatene holder hun. For å frakte blomstene trygt hjem, har vi med et slags plastnett som kan brettes helt ut og knyttes sammen med blomstene i. Se bildene under her.

IMG_2123     IMG_2127

IMG_2137

Under til venstre er min oppsats (9. feb.). Den til høyre har en annen satt opp. Samme blomster, men forskjellig likevel – fordi greinene er forskjellige.

IMG_2118     IMG_2119

IMG_2121

Så er det hjem og sette opp blomstene en gang til i eget fat. Blomster og greiner står altså i «hullene» du ser på venstre bilde. Det er regler for hva som skal i hvilket hull.

IMG_2136    IMG_2135

Hvert år på kulturdagen 3. november (nasjonal fridag) er det kulturutstilling i Nima. Dvs at de som vil av innbyggerne kan stille ut diverse ting, alt fra strikkeprodukter og andre håndarbeider til oljemalerier, fotografier og kalligrafi. Skolebarna stiller ut tegninger. Blomsterutstilling går på omgang mellom ikebana-lærerne i Nima. I 2011 var det vår tur. Under her ser du først mitt bidrag. Så følger alle de andres – for den som har lyst å se hele utstillingen.

IMG_1166

IMG_1191     IMG_1192

IMG_1183     IMG_1182

IMG_1184     IMG_1170

 IMG_1193     IMG_1194 IMG_1172     IMG_1171

IMG_1186     IMG_1178

IMG_1188     IMG_1167

IMG_1187     IMG_1177

IMG_1168     IMG_1174

IMG_1196Vi fikk mye skryt av utstillingen vår. Oppsatsene er ikke rangert etter dyktighet. Min lærer mener at det viktigste er at folk får en god blomsteropplevelse, og at vi sammenlagt viser variasjon og dermed spleiser på samlede utgifter. Faktisk er noen av dem som ser enklest ut de vanskeligste oppsatsene.  Det er læreren som har tenkt ut helheten, sammensetningen, hvilke fat og vaser, farger og blomster for hver oppsats.

Innen ikebana er det mange «skoleretninger». Dette er Sagagoryu.

Håper at du hadde glede av å besøke vår ikebana-utstilling!

PS.     Heretter har jeg tenkt å publisere mine ikebana-oppsatser hver måned. Så følg med!

Dette innlegget ble publisert i Ikebana, Kultur og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

