Min jul i 2012 – et tilbakeblikk

Det er allerede lenge siden jul, men her kommer et tilbakeblikk.

I fjor høst ble jeg utfordret av Utsyn til å svare på hvordan jeg opplevde første jul i Japan og hvordan jeg skulle feire «i år». Da bladet kom i posten her til nyttår, ble jeg litt forskrekket over å se at julen min «i år» var blitt litt «ommøblert». Muligens skyldes det at spørsmål og svar ble formulert på hver sin side av kloden. Jeg har vel kanskje levd meg så inn i japansk kristelig tidsregning at jeg ikke tenkte over at forventet svar var hva jeg skulle gjøre fra og med 24. desember. Men min jul – i Japan altså – starter faktisk hvert år første lørdag i desember og slutter 25. desember. Nå ja, i privaten beholder jeg julepynten til over nyttår. Det synes jo japanere er pussig, men på det området vil jeg være norsk! Der i mot har jeg både juletre og julepynt i hele desember – sammen med lilla adventslys og et par adventsløpere.

Advent er et totalt ukjent ord i Japan, om man ikke har vært innom en kirke og fått en forklaring på hvorfor i alle dager man har 4 lys der framme, men bare tenner ett om gangen søndagene før jul. Jul er fram til jul i Japan. Siden jeg ikke har barn som skal oppdras i norske skikker, blir det til at jeg glir inn i den japanske «tidsregningen».

25. desember er det utsalg i butikkene og fjerning av all julepynt, for da er det slutt på julen og på tide å forberede nyttår. Hjemmene skal vaskes og ryddes, vinduer skal vaskes, spesiell nyttårsmat skal forberedes. T.o.m. far i huset gjør en innsats da! Ingen har tid til noe ekstra i kirken mellom jul og nyttår. Også kristne japanere er ferdig med jula 25. desember. Vi fjernet kirkens juletre og julepynt søndag mellom jul og nyttår – etter gudstjenesten…

Her er noen bilder fra min jul i 2012:

1. desember – i leid lokale for å få bedre plass – julemøte for barn.

31 barn og 6 voksne deltok. Ganske bra, men få når man tenker på de 80 som kom for noen år siden. Hvert år ringer jeg rektor på barneskolen en ukes tid før og får tillatelse til å dele ut inbydelser utenfor skoleporten etter skoletid.

IMG_1640    IMG_1641

Ansvarlig prest i Nima/ prest i Oda, Yoshiteru Fukao, kona og andre fra Oda menighet hjalp til med arrangementet. Programmet er leker, sang, andakt (meg), tenning av ett lys, pose med hjem.

IMG_1644

Barna på skolefridtidsordningen i Oda menighet hadde et julespill.

IMG_1692Julegudstjenesten er i alle japanske kirker alltid siste søndag i advent, fordi jul er hverdag, arbeid og skole i Japan. (Men 23. desember er nasjonal fridag – keiserens fødselsdag.)

I Nima gjorde vi etterpå i stand til julefesten – 25. desember om kvelden (bilde).

Julen er høysesong for å nå nye med evangeliet. Derfor er jul i Japan alltid veldig trivelig, spennende og utfordrende!!!

IMG_1708     IMG_1705

På julefesten (etter arbeidstid!) var det fullt hus. 32 deltok. De fleste engelskelevene kom. Jeg antar at minst 90 % av de som var til stede var ikke-kristne. Først har vi lysmesse med andakt. Pastor Fukao talte. Så er det kaffemat. Deretter forskjellig program og til slutt utveksling av medbrakte gaver.

IMG_0121

Jeg presenterer her den engelske julesangen som engelskelevene skulle opptre med. Hvert år øver vi inn en ny engelsk julesang.  (Foto: Johanne Hauge)

IMG_1709     IMG_1711

Mine julegjester, Torgeir og Johanne Hauge bidrog med sang og musikk, og Torgeir hadde et vitnesbyrd. Innslaget deres gjorde veldig inntrykk på folk, og de ønsket ekstranummer og at de skal komme tilbake til Nima flere ganger.

Faktisk hadde jeg litt besøk i romjulen. Utflyttede Nima-væringer på besøk hos foreldre – de har tid til å besøke andre også.

  IMG_1738     IMG_1736

Ellers har jeg alle engelskklassene mine på besøk i privaten siste gang før jul. Det blir jo litt studium for dem det også – å oppleve en annen kultur ved juletider. Så langt jeg har tid til det, bruker jeg hele desember til å ha folk på besøk, enten på full norsk middag eller på norske julekaker og julete. Norske julekaker er unike for japanere. For dem er «julekake» bløtkake eller sjokoladekake med julenissepynt, jordbær e.l. Men jeg holder på det norske der, baker tidlig store porsjoner, slik at jeg kan dele ut og alltid være beredt på å ha besøk. Jeg er også litt bevisst på julepynten – at stjerner og engler m.m. er der fordi det betyr noe kristelig. Dessuten har jeg en fin julekrybbe. Desember er således en god tid for samtaler i – for japanerne – en stemningsfylt stue…

Japan er full av julenisser og «Jingle Bells» i høyttalerne i butikkene. Men at jul har noe med Jesus og kristendom å gjøre, er faktisk ikke så veldig godt kjent. Japansk julepynt og julemotiv er (i tillegg til julenissen) som oftest reinsdyr – kjøredyret til julenissen. Det hender jeg forteller litt om  mine møter med reinsdyrene på E6 i Nord Troms og Finnmark og – og sånn i forbifarten – nevner at reinsdyrkjøtt smaker veldig godt. Da er det mange som ikke tror sine egne ører. Øynene blir trillrunde. Tenk å spise kjøredyret til julenissen – æsjjjj!

Julen 2012 hadde jeg for en gangs skyld norsk julaften sammen med andre norske. Vanligvis er jeg alene den kvelden. (De andre norske misjonærene bor for langt unna.) Nå ja, de to årene før var jeg i Izumo menighet og spilte på lysmessen der. Behøver jo ikke å si nei til å hjelpe dem for heller å sitte hjemme for seg selv…

Koteletter er det nærmeste jeg kommer juleribbe. Surkål lager jeg hvert år. Det har faktisk de japanere jeg har bedt på julemiddag i desember også likt. Ellers smaker det jo godt med sjokoladepudding til dessert!

IMG_1694     IMG_1699

Torgeir og Johanne Hauge kom til Japan i november. Torgeirs foreldre, Bård og Astrid Hauge, kom samtidig med meg til Japan i 1980. Den første julen min i Japan feiret jeg faktisk hos dem i Kobe. Det var derfor ekstra kjekt for meg å få et slikt besøk! (Men Torgeir ble ikke født før rett før vi var ferdig på språkskolen.)

IMG_1698     IMG_1696

Med slikt koselig besøk tok jeg meg fri et par dager for å vise dem litt rundt. Så sånn sett kan jeg si at jeg i 2012 hadde jul helt til 27. desember. Den dagen reiste de tilbake til Kobe. For meg ble det så full fart med søndags- og nyttårsprekenforberedelser, årsmøterapporter, menighetsrådsmøte og den slags.

En riktig trivelig jul var det! Og denne bloggen ble født da. Den ble bare ikke oppegående før all nyttårs- og januartravelheten var unnagjort.

Takk for all forbønn julen 2012!

Dette innlegget ble publisert i Detaljer fra dagliglivet, Nima menighet og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

