Vest Japan Evangelisk Lutherske Kirke

Selv om jeg er misjonær i Japan for Norsk Luthersk Misjonssamband (NLM), arbeider jeg innenfor et japansk kirkesamfunn. Vest Japan Evangelisk Lutherske Kirke (VJELK) ble dannet 17. mars 1962. Så i fjor var det 50 års jubileum! De første    NLM-misjonærene kom til Japan i 1949. Det var deres mål å arbeide for å etablere en nasjonal kirke, som etter hvert skulle bli selvstendig.

Når vi arbeider som misjonærer i dag, forholder vi oss derfor til to ledelser: NLM og VJELK. Menighetene er VJELK-menigheter. Men fordi NLM betaler misjonærenes lønn, har de også arbeidsgiveransvar for oss. På en måte kan vi si at vi er gjestearbeidere i VJELK. VJELK og NLM samarbeider om våre plasseringer. Da jeg f.eks. ble plassert i Nima for en ny 6 års periode fra høsten 2008, var det VJELK som ønsket det og bad NLM om å få plassere meg slik. NLM var villig til det, kontaktet meg, og jeg sa ja. Menighets-rådet trekkes selvfølgelig også inn i slike avgjørelser.

Hvert år samles japanske medarbeidere og misjonærer til et felles arbeidermøte i midten av november (mandag – onsdag) på Hiruzen leirsted (Hiruzen Bible Camp). Finske misjonærer arbeider også i VJELK. (Siden jeg tok bildet, er jeg ikke med.)

IMG_1630

 På den tida er det som oftest fine høstfarger.

IMG_1632

Men i fjor ble vi også overrasket av snø den siste dagen.

IMG_1633    IMG_1631

Fellesskapet er godt. Vi pleier å ha en blanding av tid til Guds ord, nattverd, foredrag om emner som angår oss i arbeidet, gruppemøter og rikelig med fritid. Middag og lunsj er japansk, men til frokost er det grovbrød! Det er veldig populært blant de japanske medarbeiderne også! Jeg gleder meg hvert år til denne samlingen!

Hiruzen er en fjellbygd på et platå flere hundre meter over havet nord i Okayama fylke, omkranset av fjell på drøye 1000 m.o.h. Om vinteren kan det bli ned i mot minus 10 grader, og det kan snø opptil 50-100 cm i døgnet. Om sommeren er det atskillig kjøligere enn i lavere strøk. NLM kjøpte tomta og bygde dette senteret på midten av 1960-tallet. Først var det ment å skulle være et landbruksenter, men etter hvert ble kuene solgt og stedet heller brukt til leirer og retreat. Lenge var det misjonærer som bestyrte Hiruzen Bible Camp, men fra 2008 er styreren japansk.

Det er også en VJELK-menighet i sentrum av bygda.

Dette innlegget ble publisert i Kirke- og kristenliv i Japan og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

