Hvem passer på meg?

Som misjonær og kristen er jeg overbevist om at mitt liv er i Guds hender og at han passer på meg hver dag – alltid!

I Nima er det for øvrig også en annen som passer på meg…! 

Han bor i det lille huset til høyre på bildet under her. Som skiltet ved veien tilsier: politi.

IMG_2249Hele Japan er delt opp i små lokale avdelinger av hvert politidistrikt. Her i Nima cho har vi dermed en politimann boende i hver del: Nima, Takuno, Maji og Oguni. Altså – 4 som passer på oss snaue 5000 innbyggere. De er dermed raskt på pletten når noe skjer. Hver av dem er alene på sin plass, bor i en liten leilighet bak «politi-rommet» (nærmest veien) i et vanlig nabolag, men sorterer under Oda politistasjon. Så om jeg ringer dit og han er ute på oppdrag, settes telefonen automatisk over til hoved-politistasjonen i Oda. Oppsøker jeg ham – og han ikke er til stede – henger det et skilt på døra om at han er ute og patruljerer (bildet under til høyre).

IMG_2250     IMG_2251

Disse politimennene er stadig på farta og patruljerer i sine distrikt – ikke fordi det er så mye skummelt som skjer der, men for å ha oversikt og for at folk skal føle seg trygge. Jeg synes de små politibilene, som hver og en av dem disponerer, er litt søte!

IMG_2273

Politimannen på bildet under er ikke «min politimann», men en jeg fikk lov å fotografere på patrulje da jeg var ute på tur et annet sted. Fordi bilene er så små, kan de lett ta seg fram på Japans mange små og trange veier på landet.

IMG_2276     IMG_2272

Hvordan vet jeg at «min politimann» passer på meg?

Jo, da jeg kom flyttende hit, kom han en av de første ukene og presenterte seg, forhørte seg om meg og mitt, og oppfordret meg til å ta kontakt om det var noe jeg lurte på, var redd for eller syntes var mistenkelig. Politiet i Japan beordres, og blir forflyttet med ca. tre års mellomrom. Så hver gang en ny mann er på plass, tar han en slik runde – til alle han har ansvar for.

For en stund siden fikk jeg besøk av min politimann en kveld. Etter et tilfelle i Masuda bestemte politiledelsen i Shimane at alle kristne kirker i fylket skulle besøkes for å be oss være på vakt mot tyver som spesielt oppsøkte kristne kirker for å stjele mens folk var opptatt med gudstjeneste. «Du må ikke nøle med å ringe om du er usikker eller redd!» sa min politimann. Noen uker senere fikk jeg nytt besøk – for å gi meg beskjed om at nå var tyven arrestert (i nabofylket Yamaguchi).

Om de har mye å gjøre, vet jeg ikke. Nima er jo et trygt sted. Mange låser aldri ytterdøren, verken om natta eller når de er på jobb eller bortreist. Jeg har åpen kirkedør fra jeg står opp om morgenen til ca. kl.21. (Felles inngang med kirken, men døra opp til 2. etasje inne låser jeg.)

Det er en del selvmord i Nima cho… Da må jo lege og politi inn i bildet. Uansett alvorlighetsgrad på en bilulykke må man tilkalle politi. Politiet skal levere rapport til forsikringsselskapene. Da jeg fant naboen min liggende ute en kald vinterdag og ringte etter sykebil, kom også politiet.

Ellers er det noe som kalles nezumi tori. Det betyr musefangst.

IMG_2244Musefangst = fartskontroll! Det skjer rett som det er på riksvei 9 i den lille oppoverbakken når en kommer ut av tunnelen. Så blir fartssynderne huket inn her…

Fornyelse av førerkort må ordnes på hovedpolitisatsjonen i Oda. Det skjer i løpet av måneden før og etter fødselsdagen hvert femte år hvis man har gullfarget førerkort (d.v.s. kjørt ulykkesfritt og ikke har andre merknader), ellers hvert tredje år. Jeg har gull!

Dette innlegget ble publisert i Detaljer fra dagliglivet, Japansk samfunn og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

