Jordskjelv og tsunami

Når det er jordskjelv og tsunami i Japan, er det godt å ha tv! Informasjon og oppdateringer kommer raskt!

Min tv er innstilt slik at tv-bildets ramme forandrer seg samtidig med første melding. Ta en titt på bildet under. Til venstre står alle de nødvendigste beskjedene: dato, klokkeslett, senter for jordskjelvet, dybde og styrke. Helt til venstre om det er fare for tsunami eller ikke.

Jeg tok dette bildet 9. februar om ettermiddagen kl. 1.47 (nederst i høyre hjørne). Jordskjelvet var kl 13.43. Målingene på forskjellige steder er allerede klare og kommer fortløpende på skjermen. Her vises noen stedsnavn hvor styrken er 3 (japansk skala).

IMG_2130

Hvis det har vært et jordskjelv mens jeg var borte eller om natta, kommer denne form for ramme første gang jeg setter på tv etter jordskjelvet. Jeg er derfor alltid oppdatert!

Så klikker jeg for å få vanlig skjerm. Raskt kommer detaljopplysninger med kart. X viser jordskjelvsenteret og tallene hvor det er hvilken styrke på skjelvet. M=styrke på Richters skala. Det står også – i dette tilfellet – at det er ingen fare for tsunami.

IMG_2131     IMG_2132

Men når det er fare for tsunami, ser skjermen slik ut som under her. Da stoppes alle vanlige sendinger i lengre tid.

IMG_2094

Et kart i nedre høyre hjørne er der konstant – helt til tsunamifaren er over – uansett program (bildene under). Fargen angir antatt høyde på bølgen og farenivå. Det blir opplyst om antatt klokkeslett og forventet høyde på forskjellige steder på kysten (til venstre).

IMG_2093     IMG_2091

Men til alle tider kan jeg sjekke jordskjelv – eller væremeldinger m.m på data-tv. Bildet til høyre under viser vær/klokkeslett i Oda. På bildet til venstre ser du øverst på tv-bildet et blått, rødt og grønt felt.

IMG_2097     IMG_2098

Ved å klikkegrønt, kan jeg hente fram diverse detaljer om jordskjelv.

IMG_2134

Samme jordskjelv (som over) kan finnes fram lenge etter, og på 7 «sider» kan man lete opp ganske mange steder og se hvor de hadde hvilken styrke.

Men når det er gått noen dager uten jordskjelv, får man følgende opplysninger ved å klikke på grønt.

IMG_2099

To blå felt. Øverst opplyses det om det sterkeste skjelvet de siste 30 dagene, nederst om jordskjelv de siste 24 timene (dvs de på styrke over 3 på japansk skala). M= styrke på Richters skala (magnitude).

IMG_2259

På bildet over her var altså det sterkeste jordskjelvet de siste 30 dagene den 2. februar – et sted på Hokkaido. De siste 24 timene hadde det vært 5 jordskjelv (15. og 16. februar). Stedene er forskjellige: to i Fukushima fylke, og ett i hver av fylkene Miyagi og Nagano. Jeg sjekket dette kl 13.49 den 16. februar. Da var det siste ennå ikke kommet opp med detaljer.

Synes du dette var mange jordskjelv på et døgn? Vel, de sa på nyhetene her en dag at det har vært ca. 3000 følbare skjelv det siste året… !

Her jeg bor, er jordskjelv veldig sjeldent! Men det kommer ett av og til, eller vi kan merke dem som er et godt stykke unna. Tsunami i Japanhavet er også veldig, veldig sjeldent!

PS. Jeg liker ikke at norsk media fremstiller japanske jordskjelv på nivå med «agurknytt»!!!

1. nyttårsdag 2012 kom det jordskjelvmelding på min tv mens jeg satt og spiste sen lunsj etter kirketid. Meget sterkt – over styrke 7 på Richters skala – men mange hundre km ute i havet. I Tokyo var styrken 3 eller 4 på områdekartet. Ingen skader. Vanlige program gikk sin gang. På nyhetene kl. 19 var ikke jordskjelvet nevnt en gang.

Men i Aftenposten på internett var en kjempeoverskrift med «Sterkt jordskjelv rammet Tokyo – styrke 7» eller noe sånt. Så kom det en hel artikkel om hva slags reparasjoner de drev med i Tokyo. Jeg sendte en epost og refererte til eksakte opplysninger på NHK, som jeg jo kunne dobbeltsjekke. Svaret var: takk for informasjonen, men jeg velger å forholde meg til NTB! Vel… Jeg foretrekker NHK!!!

Dette innlegget ble publisert i Detaljer fra dagliglivet, Jordskjelv og tsunami og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

