GUNGENDO – en butikk det ikke fins maken til!!!

I nærheten av Nima er det en gammel sølvgruve-landsby, Iwami Ginzan, som ble godkjent som verdensarv av UNESCO i 2007. Det tar ikke mange minuttene for meg å kjøre dit. Det er bare 7-9 km, alt ettersom hvilken parkeringsplass jeg velger. Det er mye å se i Iwami Ginzan, så det blir flere innlegg senere. Denne gangen vil jeg vise fram en helt spesiell butikk. Jeg tror ikke det finnes maken i hele verden! Det er vanligvis forbudt å fotografere der, men jeg har fått spesialtillatelse. Så bli med til GUNGENDO i Omori, «bydelen» av Iwami Ginzan.

IMG_2322     IMG_2320

I denne gata, på høyre side når du går nedover, finner du inngangen til GUNGENDO. Det er ikke en dør, men en noren, en slags gardin med «sprekk» på midten (høyre bilde over). Innenfor er det jordgulv – som i gamle dager – og benker å sitte på.

IMG_2381

Der er også en utstilling, som stadig skiftes. Utstillingen nå for tida er masse røde hender, som skal symbolisere mange menneskers samarbeid i de 25 årene som er gått siden denne butikken ble startet.

IMG_2383Oppe på veggen er det en gudehylle. Det er vanlig å se i japanske butikker og bedrifter. Det er som et miniatyr Shinto-tempel, og kalles faktisk gudehylle – kamidana – på japansk. Det er vanlig å sette fram offermat. Man står under med ansiktet vendt mot hylla og ber kort til «kami» (gud) og døde forfedre.

Så fortsetter vi over en høy dørstokk inn i neste del av inngangspartiet. Der er det av med skoene og på med tøfler (se bildene under).

IMG_2385

     IMG_2384

I GUNDENDO er det mange rom. Går vi til venstre, finner vi utstyr til soverom m.m.

IMG_2396     IMG_2395

Her og der finner vi pynt (bildet under). I februar er det tid for suisen-blomster, og snart er det jentenes dag (3. mars). Derfor dokkene.

IMG_2397

GUNGENDO er egentlig en bedrift som designer, syr og selger klær. Så avdelingen for klær er størst. Men de selger også keramikk, kjøkkenutstyr m.m. Bygget er gammelt, og stilen bevart. En gammel sysmaskin pynter opp (bildet under til høyre). Gamle hyller og skap er en del av interiøret både her og der… (diverse bilder under)

IMG_2398     IMG_2400

Klesstilen er litt røff og romslig. Jeg som aldri før har funnet klær i Japan som passer i snitt og størrelse, har en tendens til å finne mye der som passer. Prisene er litt stive, men…! Av og til har de spesialsalg for familie og venner. Noe er da nedsatt så mye som 80%! En av mine engelskelever arbeider der, så jeg hører altså til i GUNGENDO-familien!

IMG_2404     IMG_2403

IMG_2399     IMG_2402

Selve bedriften er i dette gamle samurai-huset (med tilbygg). Det ligger noen hundre meter unna – ved «hovedveien».

IMG_2437

Tilbake til butikken…

IMG_2394     IMG_2391

IMG_2390     IMG_2388

IMG_2393     IMG_2392

Kafe-avdelingen er også verdt et besøk! Under her ser du en slags velkommen-utstilling og meny.

IMG_2386

IMG_2415      IMG_2417

Betjeningen er veldig hyggelig! Rommet er møblert med gamle ting, så stolene er f. eks. ikke nødvendigvis like. En kurv til å legge babyen i finner du også (bildet under). Om vinteren henger det små vevde ullpledd over stolene som man kan bruke over knærne hvis det føles kaldt.

IMG_2407      IMG_2406

Utsikt mot hagen i midten av bygningskomplekset. Hagebordene er laget av jernbanesviller! (Det er selvfølgelig grønnere senere på året…)

IMG_2409

Fra vinduet i 2. etasje ser det slik ut:

IMG_1727      IMG_1726

Heller ikke maten eller serveringsmåten er «alminnelig». Kaker spises med pinner, og på hver «pinne-støtte» er det små blomster, forskjellig hos hver gjest.

IMG_1763

IMG_1765

Og hva synes du om «pinne-bildet» på veggen? (Bildet under)

Gjestene ser fornøyde ut. Inger Valbø (f.v.), Liv Bakke og Astrid Stangeland besøkte meg 3. januar.

IMG_1764

Jeg anbefaler for øvrig alle mine gjester å ta et besøk på toalettet. Det er en estetisk opplevelse! Se bildene under.

IMG_2411      IMG_2410

Man skifter til do-tøfler. I vasken ligger grus. «Speilen» er utsikt mot hagen.

     IMG_2412      IMG_2413

Etter den godkjente fotorunden i butikken, stilte de ansatte opp for gruppebilde (litt over stengetid). De går alltid kledd i klær som er til salgs i butikken. Nå er de spente på hva folk i Norge synes om GUNGENDO…

IMG_2419

Men min engelskelev, Kanako Osumi, hadde fri den dagen. Så det ble bilde av henne på tirsdagens engelskklasse i stedet (bildet under til venstre).

IMG_2425  Ekteparet Daikichi og Tomi Matsuba har sammen bygget opp denne bedriften på hans hjemplass. Kort sagt, hun er klesdesigneren, og han er den som tenker bygninger og interiør. Men begge brenner for å gjøre gamle dagers visdom tilgjengelig for moderne mennesker, enten det gjelder råvarer til mat, farging av stoffer, redskaper og jeg vet ikke alt. De har også vært viktige bidragsytere til å få liv i den lille landsbyen, Omori, som var i ferd med å bli fraflyttet.

IMG_1761

Da butikken åpnet etter nyttår kl. 12 på 3. nyttårsdag, holdt Tomi en takketale til kunder og venner som var møtt fram, og fortalte litt fra oppstarten og de 25 år som er gått (bildet til høyre).

Så var det en oppvisning av kagura (en slags kuespilltradisjon som er typisk for Shimane):

IMG_1759     IMG_1757

IMG_1762      IMG_1754

IMG_1756      IMG_1755

IMG_1748

GUNGENDO er vel verdt et besøk, ikke sant?

PS   Her er to lenker til mer forklaringer om GUNGENDO og Tomi Matsuba for den som er interesert:

http://www.japanlivingarts.com/?p=4354

http://www.japanlivingarts.com/?p=1946

Dette innlegget ble publisert i Severdigheter i Shimane, Turist i Japan og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

7 svar til GUNGENDO – en butikk det ikke fins maken til!!!

  1. Inger sier:

    Det må ha vore ein kjempejobb å lage dette blogginnlegget, men det ser ut som om du kosar deg, også. Du burde nesten fått betaling av dei for all denne reklamen!

    • Kari Opperud sier:

      Nå skal jeg for første gang prøve om jeg får til å svare – neste skritt på «blogglivets vei». Ja, jeg koser meg med å pønske ut nye innlegg. De er glad for «reklame», så derfor fikk jeg lov. Men all servicen jeg og mine gjester får der er god nok betaling! Jeg har det jo i hodet fra før hva jeg vil vise vennene mine, så det var bare å fotografere etter det. Noen bilder hadde jeg fra før, som jeg nå fant en sammenheng å sette dem inn i. Holder på med neste innlegg fra Omori/Iwami Ginzan, og har stoff til minst ett til.

  2. Borghild Friestad sier:

    Dette var særs interessant å lesa. He ligg det mykje arbeid bak for å få butikken til å sjå ut slik han gjer. Å, tenk om ein kunne koma til Japan ein gong i livet for å sjå dette. Eg får nøya meg med å nyta dei nydelege bileta. Gjenbruk har eg oppdaga i seinare år. Og eg har sansen for det!

    • Kari Opperud sier:

      Takk for kommentar! Tror ikke jeg kjenner deg, men du har kanskje funnet bloggen min på NLMs hjemmeside? Hvis du kommer på disse trakter, skal jeg ta deg med til denne butikken!

      • Borghild Friestad sier:

        Eg er fb-venn med Inger Valbø. Ho la ut ein link til bloggen din. Nå har eg meldt meg på som lesar og får oppdatert din blogg per e-post. Eg er overraska over at husa er bygd i tre. Men dette er kan henda spesielt for landsbygda eller heller små byar i Japansk målestokk? Las om sølvgruvelandsbyen og såg dei flotte bileta dine. I mange år har eg vore og er framleis medlem av Klepp LMF. I det siste har eg gått i Normisjon-forening her i Verdalen i Klepp kommune. (Rogaland)
        Frå hausten av i fjor har eg vore pensjonist med betre tid til å lesa bloggar.

      • Kari Opperud sier:

        Det er mange slags byggestiler i Japan p.g.a. store klimaforskjeller. Trehus er nok mest på landsbygda, ja. Det er nok for dyrt for folk flest. Så det er helst gamle erverdige hus som er i tre. Men i det siste er «log house» blitt introdusert fra Canada og Alaska, dvs tømmerhus. Ellers, kort sagt, jo mer vestlig stil på huset – inne og ute – jo billigere. Et vanlig hus er som bilen: verdien går nedover år for år.

  3. Borghild Friestad sier:

    Takk for opplysingane. Eg synest det vert meir og meir interessant å lesa om livet i Japan, men det er nok berre ein fjern draum å koma dit.

Legg igjen en kommentar

