En ettermiddagstur med kamera

Lørdag ettermiddag og sol (23.02). Ingen prekenforberedelser til dagen etter – fordi pastor Fukao kommer. Derfor tillot jeg meg en tur ut for å trimme litt. Tok med kamera – har jo lovet å publisere apekatter om jeg får tatt bilde av dem.

Vel, jeg møtte ingen apekatter denne dagen heller. Men de har tydeligvis vært på ferde:

IMG_2230     IMG_2228

IMG_2472På veien og i vannrenna lå forskjellige halvspiste grønnsaker. Verken villsvin eller mennesker oppfører seg på den måten!

Ofte går jeg på en liten vei mellom risåkrene. Men denne gangen tok jeg turen på den veien hvor jeg kan speide utover rismarkene. Da oppdaget jeg at noen allerede har begynt å forberede risplantingen til våren. (Se bildene under.)

Ellers syntes jeg rismarkene var så pene i sola at jeg fikk lyst å ta mange bilder fra denne «løypa» mi. Det er vel penest med nyplantede rismarker eller når risen er fullmoden og alt er grønt. Men jeg synes faktisk at rismarker har sin sjarm om vinteren også! Eller hva synes du?

IMG_2475

IMG_2477       IMG_2478

IMG_2481

Jernbanen går oppe på en forhøyning mellom bebyggelsen (Nima cho, Takuno) og risåkrene. Ser du toget? Det ankommer snart Nima stasjon (1-2 km til venstre for bildet). «Haugene» i bakgrunnen er øyer. Så Takuno «sentrum» ligger i mellom. Der er det mange stilige gamle hus, som er verdt et eget innlegg.

Jeg innbiller meg at hvis det kommer en kjempehøy tsunami her, så ville den bli bremset kraftig av denne forhøyningen (?) Men egentlig regner jeg ikke med at det kommer noen tsunami her…

IMG_2491      IMG_2488

Det var bitte-bittesmå knopper på sakuratreet (bildet over)! Nyhetene på tv har allerede annonsert når sakura skal blomste forskjellige steder i landet. I Matsue (Shimane) er det forventet blomstring 28.03. Så den fineste uka i år blir nok mens jeg er bortreist (misjonærkonferanse på Hiruzen 1.-5. april).

IMG_2496      IMG_2495

På gården over her pleide jeg tidligere å hilse på små kalver. Men nå driver de visst mest med grønnsaker. Kålsesongen ser ut til å være over… Jeg pleier av og til å få med hjem et par bæreposer med broccoli, kål m.m. av damen på gården. Hun sier: «Har du tid å vente litt?» Så går hun ut på åkeren og skjærer til meg. ferske grønnsaker smaker godt!!! Blomkål er ikke så vanlig å spise i Japan. Men denne damen har eksperimentert med å dyrke blomkål. Den var god!!! I fjor desember fikk jeg lilla blomkål. Det var nytt for meg.

IMG_2492

Her ser jeg av og til skilpadder. Jeg kommer som oftest gående på høyre side. «Forhøyningen» i bakgrunnen er riksvei 9. Akkurat som jernbanen er den anlagt oppe på en slags forhøyning. Rismarker på begge sider.

IMG_2172      IMG_2497

I bebyggelsen går jeg forbi slike skilt utenfor hus hvor det bor barn. Er de ikke stilige? Forstår du beskjeden – til sjåførene?

IMG_2510

På slutten av denne trimrunden speider jeg utover havet. Jeg blir aldri mett av dette synet…!

IMG_2513

Dette innlegget ble publisert i Detaljer fra dagliglivet, Nima og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til En ettermiddagstur med kamera

  1. Borghild Friestad sier:

    Veldig vakkert. Eg synest markene har same gulfarge som på Jæren for tida. Kan henda de har hatt frostnetter i Nima og?

    • Kari Opperud sier:

      Takk for kommentar og interesse for bloggen! Joda, vi har hatt noen frostnetter i Nima. Tror det kaldeste har vært ca. -2 grader. Men ellers er nok kalde netter på 3-0 pluss-grader mer vanlig. På innlandet (mellom her og Hiroshima), bare 1/2-1 times kjøring herfra, har gradestokken vært nedover mot nærmere -10 grader)

Legg igjen en kommentar

