Amazing Grace

Siden februar 2012 har vi en torsdag ettermiddag i måneden hatt en samling i Nima menighet som kalles Amazing GraceI mai i fjor hadde jeg en liten artikkel om det på NLMs hjemmeside. Der står det litt mer om starten, så jeg gjentar ikke det her. Her er lenken: http://nlm.no/nlm/internasjonalt/japan/nyheter/amazing-grace

Nå er det gått ett år. La meg presentere samlingen med flere bilder. Torsdag 21. februar lagde vi sjokoladeknask. Jeg lager det vanligvis til jul. Alle mine gjester liker det så godt at det kom ønsker om oppskrift. Februar ble valgt, fordi det er  måneden med Valentin-dagen (14.02). I Japan er det et gedigent salg av sjokolade da. 21. februar var jo etterpå, men det ble sjokolade likevel.  Forkjølelse m.m. dukket opp i siste liten, så frammøtet ble ikke så stort denne gangen.

Jeg har alltid andakt etter at vi er ferdig med baking/ matlaging, noen ganger etter at vi har spist. I Japan er det en selvfølge at alle får utdelt Bibel og slår opp i den. Bare fru Matsumoto (bakerst til venstre) er kristen.

IMG_2454

IMG_2449     IMG_2448

Her er det full konsentrasjon!

Den meget unge mannen under her var med sin mamma, Nodoka Nakamura. Men han er så populær at han flyttet fra fang til fang. Han var også meget interessert i å bla i Bibelen…

IMG_2451       IMG_2450

 Faktisk er det han som er opphavsmannen til Amazing Grace! Mamma Nodoka ble veldig begeistret for grovbrød da hun tilbrakte to uker i Norge i 2010. Så da hun gikk gravid, spurte hun meg om jeg kunne lære henne å bake norsk grovbrød, slik at hun kunne servere det til sitt barn i framtiden. Da tenkte jeg at et positivt svar til henne kunne  kombineres med å lære alle som hadde lyst, og gjøre det til en samling i kirken. Det hadde ikke Nodoka noe i mot.

IMG_2453

Nodoka kommer kjørende i bilen under her. På bakvinduet er det baby-i-bilen-klistremerke (høyre bilde). Klikker du på bildet, blir det større og du kan lettere lese teksten.

IMG_2456     IMG_2455

IMG_1636

I november bakte vi «lørdagskos». Da var det en av damene som sa på forhånd at om hun ikke fikk fri på jobben den dagen, så skulle hun «bli syk». For oppskrift på sjokoladekake i langpanne ville være en stor hjelp i jobben før jul. Hun jobber nemlig med matlaging på et dagsenter for eldre, og før jul skulle de servere «julekake» til de eldre. I Japan er «julekake» bløtkake eller sjokoladekake. Vel, hun fikk fri!

IMG_1271

I mars i fjor bakte vi eplekake. Så det er altså ikke alltid brødbaking. Grovbrød lagde vi først i oktober.

IMG_1390Damen i midten, Kayoko Izumi, er min assistent for Amazing Grace.  D.v.s. at hun skriver oppskrifter på japansk og gir råd om hva vi skal gjøre.

Vær med og be for Amazing Grace!  Her deltar tidligere kontakter, naboer, engelskklasse-elever og deres venninner, barnas mødre og bestemødre. Ca. 10 av dem som har deltatt har aldri vært i Nima kirke før.

Be også for meg!

Dette innlegget ble publisert i Nima menighet og merket med , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Amazing Grace

  1. Gunhild Førrisdahl-Johansen sier:

    Kjekt å høre! Og vi ber! Ha en fortsatt fin uke

Legg igjen en kommentar

