Kom og se på kjøkkenet mitt!

På kjøkkenet mitt har jeg nok noe som ikke du har! Her skal du få se forskjellige ting.

IMG_2214      IMG_2215

Dette er en risbeholder i et skap. Risbeholderen går på skinner og kan kan dras fram. Når jeg har kjøpt en ny pose ris, fyller jeg i på toppen. Der er det et lokk. Når jeg skal koke ris, trykker jeg på knottene på høyre bilde for en, to eller tre kopper, evt. kombinere når jeg skal ha flere kopper. Da renner risen fra beholderen over og ned i skuffen under. Den skuffen trekker jeg ut og har risen i riskokeren.

IMG_2216      IMG_2217

Jeg pleier å kjøpe 5 kg ris om gangen. Som oftest velger jeg Shimane-ris – for å støtte bøndene her i fylket. (Se posen på venstre bilde over.) Det finnes mange sorter ris, akkurat som med epler, poteter osv. Noen steder i Japan er mer berømte for sin ris enn andre. Men jeg er ikke flink til å kjenne forskjell. På bildene over her ser du min nåværende riskoker.

Det selges riskokere i Norge også nå til dags, har jeg sett. Men de ligner på dem som  gamle misjonærer hadde da jeg var ny i Japan i 1980. Mon tro hvor de produseres? Kanskje «made in China», for er det noe kinesiske turister kjøper med seg hjem fra Japan så er det riskokere.

IMG_2221

Hva ser du på bildet over her?

Det er min oppvask-tørkemaskin. Den kan stilles inn på hvor mange minutter en ønsker å tørke. Den var spesielt god å ha da jeg brakk høyre håndledd og ikke kunne holde eller løfte noe. Det er også umulig for kakelakker å komme inni den når lokket er igjen. Så om sommeren er det mulig å la oppvasken stå uten å være redd for at noen «spaserer» over den rene oppvasken.

Oppvaskmaskin er ikke så veldig vanlig i Japan. Japanske husmødre er veldig raske med å gå løs på oppvasken p.g.a. «husdyrene». Det regnes som urenslig å la oppvasken stå lenge!

IMG_2224      IMG_2223

Og hva har jeg i plastboksen over?

Jo, det er miso.  Hvis du vil vite mer om hva det er, kan du klikke på linken under her. Den er engelsk, men derfra kan du også finne en link videre til norsk. http://en.wikipedia.org/wiki/Miso_soup

Men kort sagt er miso en slags pasta av soyabønner. Du koker grønnsakene, sopp eller det du vil ha i vann først, og måler opp så mange suppeskåler vann (den røde saken på høyre bilde) du trenger. Når grønnsakene er ferdig kokt, has miso i med skje og røres til den har blandet seg med det varme vannet. Miso-supper er veldig sunt. Skal visstnok være bra mot kreft…

IMG_2258I Japan er det meget sjelden å koke på strøm. I storbyer er det noe som heter bygass, dvs at gassen går i rør under bakken til hvert hushold. Hos oss på landet er det propangass. Utenfor står slike store kolber som dette. Måleren blir lest av en gang i måneden. Hos meg er det propangass til både koking og oppvarming av vann (kjøkken og bad).

Dette innlegget ble publisert i Detaljer fra dagliglivet, Mat i Japan og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

