Kommunebesparelse og nabofellesskap

For oss som bor på landet er det noe som heter kairan.

På bildet under her ser du kairan-veska og noe av innholdet for februar spredt utover på gulvet. Det er bl.a. søppeltømmingskalender for neste år (april – mars), nyhetsblad fra kommunen, noen konsert- og andre arrangementsbrosjyrer osv. Noen ganger kommer det også nytt fra bystyret eller fra fylkesstyret.

IMG_2514

Under her ser du februarnummeret av Oda kommunes nyhetsblad.

IMG_2516Veska bæres rundt fra hus til hus en gang i måneden i en fast rekkefølge. Hvis det er en haste-beskjed, kommer den ekstra. Vi forsyner oss med et eksemplar av hver sak som er i veska. Så bærer vi den videre så raskt som mulig til neste hus på lista.

I permen på bildet over (helt til høyre) er slike beskjeder som det ikke er et eksemplar til hver av.  F.eks. beskjeder fra politiet, om vaksinering og helseundersøkelser.

Det er alltid nyheter fra barneskolen i Nima i permen (bildet under til venstre). Så får alle vite litt om hva som foregår der, og når ditt og datt skjer, f.eks. skoleavslutning før IMG_2518ferien.

Hele kommunen er oppdelt i mange litt større nabolag (chonaikai) – med hver sin leder og styre. Lederne er av og til i møte hos kommunen for å drøfte ordninger for disse nabolagene. En lørdags kveld i slutten av mars er det årsmøtegrendehuset. En gang i året har vi dugnad kl. 07 på søndags morgen (!)for å se etter søppel og gjøre det pent i nabolaget vårt. De nærmest stranda rydder der. Ellers gjør vi rent  grendehuset på dugnad.

Hvert nabolag er oppdelt i mindre roder med leder. Rodeledervervet følger samme rekkefølge som kairan. D.v.s. at alle hushold tar hvert sitt år med oppgaver. Når noen dør i roden, hjelper alle hushold til med begravelsen, f.eks. lager mat til familien.

Jeg bor i 4. rode i Tachime nabolag. Jeg  kommer aldri til å bli valgt til leder eller rodeleder – fordi jeg ikke er huseier og fast bosatt. Men jeg ser det som en del av mitt kristne vitnesbyrd i dagliglivet å være en positiv nabo i systemet og stille opp på dugnader og andre aktiviteter. Men på idrettsdagen i september stiller jeg aldri – for søndag formiddag er jeg «på jobb». Det forstår alle!

Jeg synes i grunnen dette er en kjempegod ide. Tenk hvor mye portoutgifter kommunen sparer! De leverer bare alle papirer til nabolagsleder, som så distribuerer videre. Dessuten får vi jo alle en viss kontakt med naboene…

IMG_1842

Her ser du litt av Tachime, fra sjøsiden og fra riksvei 9.

IMG_2530

Dette innlegget ble publisert i Detaljer fra dagliglivet, Nima og merket med , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Kommunebesparelse og nabofellesskap

  1. Borghild Friestad sier:

    Japan må vera ufatteleg godt organisert. Dessutan trur eg at eg vil visa noko frå bloggen din når eg skal ha forening snart. Eg har oppdaga at eg kan kopla datamaskinen til fjernsynet, så får eg ganske store bilete.

    • Kari Opperud sier:

      Joda, Japan er i det store og hele godt organisert. Håper dere får et velsignet foreningsmøte. Hils til de andre – selv om jeg antageligvis ikke kjenner dem!

Legg igjen en kommentar

