På besøk i Tokyo – Shibuya

Da jeg besøkte ekteparet Wakisaka i Tokyo, gikk vi av på Shibuya stasjon. Det var da jeg oppdaget at utenfor var det veikrysset som så mange utlendinger tar bilde av når de besøker Tokyo. Så jeg fant ut at jeg også skulle ta noen bilder. Det er måten fotgjengerfeltet er organisert på (scramble crossing) som vekker utlendingenes interesse.

IMG_2736IMG_2860På dagtid var det ikke så mye folk der. Men om kvelden var det adskillig flere.

Til høyre her er det bilene som har grønt lys. Men under her ser du fotgjengermylderet.

IMG_2861

Ellers så jeg en annen artig detalj i Shibuya. Politiet har sykkel! I trange Tokyogater er det rett og slett ikke plass til bil. Hørte at flere budbil-firmaer også bruker sykler i Tokyo – for å komme fort fram…

IMG_2738

IMG_2739  Den lille politistasjonen (KOBAN) ved siden av stasjonen har skilt med bokstaver. I følge min vertinne fungerer politimannen her vel så mye som turistguide. Daglig er mange utlendinger innom og spør om veien o.l.

IMG_2740

Japanere forbinder nok Shibuya stasjon vel så mye med veggmaleriet inne på stasjonen (bildet under). Det er han som hadde kunstnerisk ansvar for verdensutstillingen i Osaka i 1970 (Tower of the Sun) som har malt denne veggen: Taro Okamoto.

IMG_2737

Den som vil vite mer om Shibuya, kan søke på Shibuya på internett. Det er veldig mye stoff å finne der på engelsk.

Dette innlegget ble publisert i Detaljer fra dagliglivet, Turist i Japan og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

