På besøk i Tokyo

Da jeg reiste til Nikko for å delta på kvinneretreat 6. – 8.mars, reiste jeg hjemmefra  allerede 4. mars for å besøke venner i Tokyo. Mandag er jo fri. Tirsdagen tok jeg som avspasering etter all jobbingen ved nyttårstider.

Jeg fløy til Haneda og møtte Chizuko Wakisaka på Hamamatsu cho stasjon (monorail fra flyplassen). Så spaserte vi til brorens sushi-restaurant og spiste lunsj. Fisken kjøper han på Tsukiji fiskemarked.

IMG_2731      IMG_2729

Dette smakte veldig godt!

IMG_2730

Også søsteren og mannen har en liten restaurant. Vi var bare innom og hilste på dem, for magen var full av sushi.

IMG_2732 IMG_2733Men jeg syntes toalettet var så stilig pyntet med blomster at det ble et bilde der også. Første kvelden og natta tilbrakte jeg hos familien Makibuchi i Setagaya. De synes selv at de har et lite hus (til venstre på bildet under), men slik er det jo i japanske storbyer. Også tomtene er små. I stua var det et stort kalligrafi-bilde som Tsukasas far har malt. Han var medlem i Nima menighet, men døde desverre av kreft i november 2005.

IMG_2745      IMG_2743

 IMG_2742 Middagen om kvelden smakte veldig godt også. Tempura i alle varianter og kylling med diverse smaker. Jeg tror jeg spiste litt for mye…

   IMG_2741

Ekteparet Wakisaka bor i 10. etasje i en blokk i Meguro, ikke så langt fra Shibuya. Utsikten fra verandaen der er ikke akkurat som utsikten i Nima… Men når været er klart nok, kan de se Fuji-fjellet (se høyre bilde under).

IMG_2867      IMG_2864

Høye bygninger og en motorvei som snor seg mellom bygningene.

IMG_2866

IMG_2862Det var så vidt jeg fikk lov å ta bilde av frokosten – for serviset var ikke så fint…! De hadde nemlig jordskjelv i Tokyo også 11. mars 2011! Det meste av serviser falt ut av skapet. Og siden har det ikke blitt til at de har fått somlet seg til å investere i nytt gjesteservise.

Tirsdagen var jeg sammen med damene på bildet under her på heldags sightseeing i Tokyo. Vi kjørte HATO-buss fra sted til sted. Veldig interessant! Jeg fikk ikke lov å betale en eneste yen! De har alle vært og besøkt meg i Nima, noen av dem flere ganger.

IMG_2746

Fra venstre fru Wakisaka, fru Sato, turguiden, fru Kubota og fru Takeda. Disse fire vennene mine har det til felles at de er kristne og har bodd i utlandet i flere år p.g.a. mannens jobb. En gang i måneden møtes de i bibelgruppe for hjemvendte utenlands-japanere.

Fru Takeda og fru Sato ble jeg kjent med i Oslo! Jeg var med i kristent arbeid blant japanere da jeg bodde i Oslo (på Fjellhaug) 1997-2001. Fru Sato ble faktisk døpt i Oslo!!! Fru Wakisaka og jeg møttes i Kita Osaka menighet i 1982. Hun var akkurat kommet hjem fra Singapore, der hun var blitt døpt. Hun var ny som kristen. Jeg var akkurat ferdig med språksskolen. Hun var en Guds gave til meg! Fru Wakisaka gav meg masse hjelp med språk og kultur da jeg var ny i arbeidet. Min familie har besøkt dem, og de har besøkt oss i Norge.

Disse damene er mine forbedere i Tokyo! Det var derfor veldig kjekt å treffes igjen!

Bildene fra sighseeingturen er så mange at jeg vil dele opp i flere innlegg. Så følg med!

Dette innlegget ble publisert i Detaljer fra dagliglivet, Turist i Japan og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

