Biltur i Nikko

Da jeg deltok på retreat for kvinnelige Japan-misjonærer i Nikko, fikk jeg meg en ettermiddagstur i bil sammen med noen andre deltagere. Vi hadde nemlig noen timer fri. Jeg hadde aldri vært i Nikko før.

Nikko er spesielt berømt for templer (noen er UNESCO-godkjent verdensarv) og apekatter. Men etter forslag fra sjåføren kuttet vi ut tempelbesøk og kjørte heller til fjells. Det var en flott opplevelse!

IMG_2883Underveis så vi jo litt berømte bygninger og broen til venstre her. Nikko «sentrum» lå mange hundre meter over havet.

IMG_2926

Men bak lå flere mye høyere fjell.

IMG_2885

Fortsatt var det noen snøfonner igjen.

Nantai-fjellet bak meg er 2484 m.o.h.

IMG_2887

Innsjøen heter Chuzenjiko (1269 m.o.h.)

IMG_2901      IMG_2898

IMG_2904

Båtene hadde fortsatt «vinterferie».

Det var ikke mye snø, så antageligvis kan brøytebilen begynne «sommerferien» (?)

IMG_2900      IMG_2896

Det er flere fosser i området, men Kegon-fossen er mest berømt.

IMG_2888      IMG_2894

Fritt fall på ca 100 meter.

IMG_2890

IMG_2889      IMG_2893

IMG_2892

IMG_2912Det var på veien ned av fjellet her at vi møtte apekattene, som jeg har skrevet om i et annet innlegg.

Nikko var et nydelig sted. Skulle gjerne tatt en tur til og hatt bedre tid…!

Om Nikko kan du lese mer på disse lenkene:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikk%C5%8D,_Tochigi

http://www.japan-guide.com/e/e3800.html  http://www.japan-guide.com/e/e3806.html

Dette innlegget ble publisert i Fjell i Japan, Turist i Japan og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

