Våren er på frammarsj

Når jeg er ute og trimmer nå for tida, ser jeg at våren er på stadig frammarsj.

Mye tidligere enn i fjor!

IMG_3099      IMG_3098

Trærne har begynt å få grønnskjær.

IMG_3100      IMG_3116

Treet over til høyre er begynt å blomstre. Hva er det for slag, mon tro? Jeg spurte damen som jobbet like i nærheten.

Ferskenblomster!

IMG_3118      IMG_3117

Løvetann – både hvit og gul – står i full blomst.

IMG_3106      IMG_3115

Fra dag til dag finner jeg blomster som ikke var der sist gang jeg gikk forbi…

IMG_3107      IMG_3121

IMG_3169IMG_3170

           Fioler og syreblomster.

Kamelia (under).

IMG_3113

Lurer på hva dette er… Rosa og hvite blomster på samme tre.

IMG_3131

IMG_3128Påske- og pinseliljer ved siden av hverandre.

Men hva ser du på bildet under?

Svar: forvokst brokkoli. Grønnsakene er blitt til blomster på åkeren fordi de ikke er blitt spist i tide. Sørgelig jeg ikke har vært der og fått mer brokkoli av damen før de ble uspiselige…

IMG_3124

Men sakurablomstringen (kalles ofte kirsebærblomstring fordi blomstene ligner på kirsebærblomster) lar vente på seg i Nima. Et og annet tre har noen få blomster.

På tv-nyhetene fikk vi høre at trærne stod i full blomst i Tokyo i helgen – 10 dager før normalen og 14 dager tidligere enn i fjor. Det er nok litt kaldere i Nima. Gradene varierer veldig om dagen, og det har det gjort i hele vinter også. Ingen kan huske at det var sånn før i tiden. Den dagen jeg drog på VJELKs årsmøte var det 20 grader. Da jeg kom hjem dagen etter, var det bare fem! Så ullgensere er fortsatt gode å ha!

Men i dag har jeg fått skiftet til sommerdekk på bilen! Tar sjansen på at konferansen på Hiruzen blir snøfri, siden vi ikke samles før 1. april i år. Men i fjor snødde det i Tokyo sist i april…  So, you never know!

Dette innlegget ble publisert i Blomster og dyr i Japan og merket med . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Våren er på frammarsj

  1. Skal seie du har VÅR!!
    Her fann eg snøklokker i hagen, hurra!

    God og Glad Påske 🙂

Legg igjen en kommentar

