Skjærtorsdag

IMG_3175Matlagingskurset Amazing Grace i Nima menighet pleier å arrangeres 3. eller 4. torsdag i måneden. I mars ble det Skjærtorsdag. En helt alminnelig hverdag i Japan. Men i år altså en unik mulighet til å forkynne litt av påskebudskapet for damene.

Vi lagde marsipan. De aller fleste hadde aldri smakt det før, og visste heller ikke på forhånd hva det var. Noen fortalte før de gikk hjem at de hadde trodd vi skulle bake et spesielt brød – for brød heter pan på japansk.

Jeg lagde en porsjon på forhånd (med sjokoladetrekk og med hasselnøtter), slik som på bildet til venstre . Mens de så på, blandet jeg en ny porsjon, som ble fordelt i like mange klumper som det var deltagere. Så satte jeg dem til å farge sine egne klumper røde og grønne og forme pynt etter egen fantasi. Alle fikk et kakestykke hver av en bløtkake jeg hadde bakt og pyntet med krem på forhånd.

Full konsentrasjon!

IMG_3171

IMG_3178      IMG_3173

IMG_3172                   IMG_3174

Lille Sakuto måtte holde seg i ro på mamma Nodokas  rygg mens hun lagde marsipan. Men etterpå fikk han lov å øve på å reise seg ved en kirkestol. Med mange kvinnelige beundrere var han i meget godt humør!

IMG_3188      IMG_3191

Her er noen av marsipankreasjonene.

IMG_3186      IMG_3177

IMG_3187      IMG_3182

IMG_3179

Den mest originale pynten var nok katten som satt ved siden av blomsten.

IMG_3180

IMG_3176Jeg lagde også i stand påskeegg (bildet til høyre), slike som mange japanske kirker  deler ut på 1. påskedag. D.v.s. hardkokte egg med «magebelte» i plastfolie (kjøpt i kristen bokhandel), som klistrer seg til egget når det blir dyppet i varmt vann. Det står et  bibel-vers på. Dette fikk de med hjem. Fra privat-lageret mitt spanderte jeg en påskeserviett på hver  – med påskeliljemotiv. Ingen hadde visst noen gang sett en påskeserviett. Alle syntes den var så fin at de heller ville ha  servietten med hjem enn å skitne den til…

Det fins vel knapt en japaner som ikke kjenner til det berømte maleriet Det siste måltidet av Leonardo da Vinci. Men hvorfor det kalles det siste måltid, hvem som sitter til bords, hva som skjedde i Getsemane etter måltidet o.s.v. er ukjent for de fleste. De som deltok på Amazing Grace som også er engelskklasseelever, har nok hørt og lest om det før. Men på engelskklassen blir det ikke tid til mer enn korte tekster og litt om gangen. På Skjærtorsdag fortalte jeg litt kort om hele påskeuka mens jeg viste noen bilder jeg har. Så lot jeg dem lese Mark 14,12-72, altså hele historien om hva som skjedde «den torsdagen». Ansiktene røpte at det gjorde inntrykk på dem…

Vi sang også Deg være ære. Alle japanere kjenner melodien, fordi den spilles – i rolig tempo – på alle skoler i landet ved overlevering av avgangsvitnemål! Men ingen vet at det er en kristen salme! Skal si damene på Amazing Grace ble forskrekket. De syntes det var kjempekjekt å synge den. Fordi de kjente melodien så godt, kunne de synge av full hals.

En dame som ble forhindret fra å komme, ringte og sa fra at hun ville komme innom om kvelden og hente oppskriften. Hun ville også gjerne betale 500 yen (30-35 kroner) og få sin del. Hun ble så begeistret for påskeegget med magebind at hun ville bestille for å kunne lage slike til barnebarna. Så er hun veldig glad i å synge, og er med i et kor i Oda. Jeg  viste henne den «uvanlige» salmen. Det endte med at jeg spilte og hun sang – etter at marsipanen hennes var farget rød og grønn. Dermed betrodde hun meg at hun ofte hadde hatt lyst å komme mer i kirken – på søndager. Hun følte at å være i kirken, lese fra Bibelen og synge gav henne en slags følelse av fred. «Jeg glemmer aldri første julen jeg var i Nima kirke!» sa hun. «All sangen og bibeltekstene i mellom. Det var så helt annerledes enn all mumlingen i buddhisttemplene.» Så la hun til: «Men sånne som meg som ikke er medlem, kan vel ikke bare komme sånn uten videre på en søndag?» Jeg lovte straks at dersom hun kom førstkommende søndag (1. påskedag), så skulle vi synge samme sangen en gang til pluss andre, og det ville bli flere påskeegg. Dessuten… søndagen etter (7. april) kommer tre Fjellhaugstudenter, og den ene skal synge. Så her ville det bli mange fine sangmuligheter i nærmeste framtid… Hun virket veldig interessert!!!

Vær med og be for damen – at hun ikke bare kommer på søndag og synger i Nima menighet,  men at hun også vil bli med i det himmelske kor!

Takk til dere som ber for Amazing Grace og Nima menighet!

Dette innlegget ble publisert i Nima menighet og merket med , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Skjærtorsdag

  1. Truls Corneliussen sier:

    Kjære Kari
    Dette var en gripende historie og det er så flott at du forteller dem. Her viser du oss hvordan misjonærer i Japan kan bruke noe som er kjent for japanerne ,men som de ikke kjenner bakgrunnen til. Gjennom det «ukjente» åpnes mulighetene seg til å fortelle evangeliet i en god og naturlig sammenheng og som kan gripe japanerne. Det var slik også Paulus gjorde i Aten da han brukte et tempel for «den ukjente gud» til å tale evangeliet. Fra det kjente til det ukjente.
    Guds velsignelse over arbeidet.
    Mvh Bente og Truls

  2. Dette var flott og oppmuntrende å lese!

Legg igjen en kommentar

