Bloggpause og uventet Norgestur

Som kanskje flere har lagt merke til har det vært en lang pause på bloggen min.  Først var det misjonærkonferanse og gjester. Men…!

Mellom kl. 05.30 og 06 den 9.april (japansk tid) fikk jeg telefon fra min søster i Norge om at pappa var død. Så nå er jeg i Drammen! Etter 2 travle uker her har jeg endelig funnet litt tid til å oppdatere bloggen.

IMG_1475Det kom veldig overraskende på oss alle! Pappa ringte lørdag 6. april for å gratulere meg med dagen. Søndag var han på møte på Misjonssenteret. Men mandag kveld kom han ikke på sangøvelsen til Salems mannskor, svarte ikke telefonen og hadde heller ikke gitt beskjed om at han ikke kunne komme. En av medlemmene kontaktet derfor min bror i Østfold, som umiddelbart drog til Drammen for å sjekke.  Det så visstnok ut som det hadde skjedd fort… mandag morgen 8. april.

I misjonen har vi nå til dags veldig gode ordninger når slikt skjer: betalt hjemreise og 4 uker i Norge – med lønn. Torsdag ettermiddag 11. april reiste jeg fra Nima med tog til Kobe. Fredag morgen 12. april lettet jeg fra Kansai flyplass i Osaka, og om kvelden landet jeg på Gardermoen. Derfra tok jeg toget til Drammen, hvor jeg nå bor i pappas leilighet.

19. april var det bisettelse i Tangen kirke kl. 14.

IMG_3387           IMG_3395

Nima menighet sendte med meg penger til en bårebukett, og de ønsket at det skulle stå Takk for forbønn på sløyfen (bildet til høyre).

IMG_3424Det var mye å ordne for å komme seg av sted. Men både pastor Fukao, fru Matsumoto og andre hjalp meg. Etter hvert som folk fikk telefon om avlyste engelsk-klasser, «Amazing Grace» osv, kom mange på døra for å kondolere.

Japanere gir ikke blomster, men penger i spesielle konvolutter (se bildet til venstre). Kristne skriver «penger til blomster» på konvolutten. Men noen ikke-kristne skrev som vanlig «penger til røkelse».

Alle japanere har veldig stor forståelse for at jeg nå blir borte en stund. De synes heller det er rart at vi i Norge venter så lenge med begravelse.

Med dette innlegget vil jeg benytte anledningen til å takke dere som har visst om dette og bedt for meg i denne tiden!

Så vil jeg også lyse fred over pappas minne!

Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø. Tror du dette?

Joh 11,25-26

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

P.S. Innlegget som følger etter dette, var nesten ferdig før jeg fikk beskjed om pappas bortgang. Men det føltes unaturlig å legge det ut før. Dessuten har det vært svært travelt…

Jeg har mange bilder som jeg ønsker å publisere heretter: Hiroshima, fiskemottaket i Nima, Takuno, m.m. Regner med å få tid inni mellom fra nå av. Så følg med!

Jeg reiser tilbake til Japan 20. mai. D.v.s. at jeg blir lenger enn 4 uker. Ved å bruke litt av sommerferien nå får jeg med meg konfirmasjonen til en nevø 19. mai…

Dette innlegget ble publisert i Diverse. Bokmerk permalenken.

4 svar til Bloggpause og uventet Norgestur

  1. Kjære Kari!
    Mi djupaste medkjensle!
    Ein blir fattig med ord når slikt hender. Men godt at pappa din fekk sovne fredeleg inn.
    Kjenner fortsatt på saknet etter mine foreldre, mamma døde i år 2000 og pappa i 2010.
    Godt du får med deg Konfirmasjonen medan du er i Noreg.
    Eg er i pause modus pga. sjukdom i familien.

    Kjekt å følge med ditt liv i Japan!

    mvh Sigrid

  2. Borghild Friestad sier:

    Eg vil og visa mi medkjensle sjølv om eg ikkje kjenner deg personleg. Men det er rart når ein plutseleg er den eldste generasjonen.
    Måndag 15. april hadde eg Normisjon forening her og viste innlegg frå bloggen din via pc og fjernsyn. Me tok deg med i forbønn.
    Dessutan avsluttar du med det ordet eg vil gi til vårt eldste barnebarn den 4. mai. Då er ho konfirmant i Varhaug kyrkje.
    mvh Borghild Friestad

  3. HanneM sier:

    Kjære Kari!
    Jeg vil også uttrykke min medfølelse. Sikkert litt rart når det skjedde så fort og uventa, men på den andre sida kan det være godt å vite at faren din fikk være aktiv til det siste. Og reiseklar. Det høres fornuftig ut med et litt lengre opphold i Norge, det er vel endel ting som skal ordnes, i tillegg til at du får med deg konfirmasjonen til din nevø.
    Her våres det, har vært i fjæra en tur idag og tatt noen bilder.
    Klem fra Hanne Magna

  4. Åse Lindrupsen sier:

    Kjære Kari! Jeg har lurt på hvorfor det ble plutselig slutt på innleggene i påsken, og nå skjønner jeg hvorfor. Trist å høre at du har mista faren din! Ønsker deg Guds velsignelse, glede og fred i tida framover! Beste hilsen fra Åse L

Legg igjen en kommentar

