Rismarker – i slutten av mai

I vinter planla jeg å presentere risplanting fra A til Å utover våren. Men så ble det uventet Norgestur. Da jeg kom tilbake til Nima, var det meste unnagjort på rismarkene. Så jeg får heller presentere hvordan rismarker ser ut i slutten av mai.

IMG_3611

Her er noen flere bilder fra mine trimturer mellom rismarkene.

IMG_3621      IMG_3617

Nettinggjerder og elektriske gjerder skal hindre villsvin i å hoppe uti for å ta seg et bad.

  IMG_3622       IMG_3618

Rismarker har et finuerlig system av vannrenner og rør, slik at vannet kan renne fra den ene risåkeren til den andre. Derfor er rismarkene ofte i terassesystem.

Se hvor snorrette rendene er! Nå til dags er det vanlig å bruke risplantingsmaskiner.

IMG_3620          IMG_3614

Jeg fant, jeg fant…!

En rismark som enda ikke var plantet. Men fylt med vann – klar til planting.

Risplantene stod klare på siden. De «kassene» du ser på høyre bilde under inneholder nok planter til hele risåkeren på venstre bilde!

IMG_3628      IMG_3629

Og hvordan ser en risplante ut på nært hold?

IMG_3627

På hver av disse «tustene» skal det bli nok mat til mange mennesker til mange måltider!

IMG_3626

IMG_3624

Dette innlegget ble publisert i Kultur, Mat i Japan, Nima og merket med , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Rismarker – i slutten av mai

  1. Borghild Friestad sier:

    På ferietur i Sør-Frankrike kjørde me forbi rismarker i juni. Eg hadde ikkje venta å sjå rismarker der, men det var visst vanleg i den delen av landet.

Legg igjen en kommentar

