Gjester

 Noen ganger har jeg gjester. Venner, misjonens gjester eller japanere, som deltar i kirkens aktiviteter på søndag eller f.eks. engelskklasser.

Etter misjonærkonferansen i begynnelsen av april hadde jeg med hjem tre Fjellhaugelever som skulle studere misjonsarbeid i Japan og praktisere litt. Egentlig skulle de vært nesten uke, men den uventede Norgesturen p.g.a. pappas dødsfall gjorde at jeg måtte sende dem fra meg og avlyse diverse ting.

Fjellhaugstudentene deltok med både tale og sang søndag 7. april. Vi har alltid litt kaffemat etterpå, og da ville de gjerne at Louis skulle synge mer.

  IMG_3285        IMG_3283

En av mine engelskelever synes det er kjekt å gjøre noe med og for mine gjester. Da får hun praktisert litt engelsk på «vaskeekte» utlendinger, og de får en unik opplevelse av livet i Japan. Jeg gjør da annet arbeid, slik at de får prøve seg på kommunikasjon uten hjelp av tolk. Men litt fotografering måtte jeg jo bidra med.

Her er fra venstre Maria Elisabeth Lilleaasen, Espen Fretheim Johannesen og Louis Mambo travelt opptatt på kirkens kjøkken med å lage mochi. En slags riskaker. Lærermester Sachie Yamashita hadde med alt nødvendig utstyr.

IMG_3276

Mochi kan lages i flere varianter. D.v.s. være hvite  = bare ris, eller blande inn en slags grass som på bildet under. Da blir de grønne. Mochi kan være bare ris eller ha rød bønnemasse inni.

IMG_3279

På bildene under her ser du litt av resultatet. Mochi stekes litt før de spises, slik at de er myke innvendig og får en fin hinne på utsiden.

 IMG_3278      IMG_3280

Noen ganger inviterer Nima menighet japansk gjestetaler – enten med tanke på opplæring av de kristne eller for å nå nye med evangeliet. Andre helgen i juni var Makito Masaki her. Han er rektor på det teologiske seminaret i Kobe, og har nådegaver til begge deler. Så vi kombinerer. Masaki har over flere år vært her en gang i året. I år skal han komme to ganger.

På søndag har vi da først gudstjeneste, så mat og etterpå en samling med et tema for opplæring. Da ommøblerer vi rommet litt, slik at det er lett å sitte og notere, og han kan bruke tavle. Vi har over flere år tatt for oss deler av Luthers lille katekisme. Denne gang snakket han om nådemidlene – hva det er og hvorfor vi har dem. Masaki er nemlig Luther-ekspert (doktorgrad om Luther)! Han utlegger det hele på en slik måte at både kristne og ikke-kristne glemmer å se på klokka og følger nøye med!

IMG_3782           IMG_3778

Mellom gudstjeneste og studium har vi måltid sammen. Denne gangen var det kari-raisu. (Se bildene under.)

Karri-ris er opprinnelig ikke japansk mat, men i dagens samfunn har den samme plass i folks bevissthet som «mors kjøttkaker» i Norge. Spør barn om yndlingsretten deres, og de svarer i kor: karri-ris.

IMG_3780      IMG_3781

Når vi har spesiell gjestetaler, har vi også som oftest en fin blomsteroppsats. Blomsterlæreren min tilbød seg å handle inn og hjelpe til. Men i virkeligheten satte hun meg i sving. Så jeg fikk jo for så vidt en gratis leksjon… Blomstene avspeiler årstiden.

IMG_3761

Det er langt fra Kobe, så Masaki må overnatte. (Men jeg har aldri en mann på overnatting alene hos meg…) Også middag lørdags kveld blir nødvendig. Det er blitt en tradisjon i Nima menighet at da inviterer vi til felles middag i 2. etasje – d.v.s. i leiligheten min. Noen ganger blir det dype samtaler om tro og liv… Flertallet som deltar er søkende.

IMG_3762

Jeg lager ikke middag til så mange! Vi bestiller, og alle betaler for sin mat.  Menyen på nært hold ser du på bildet under. De gule strimlene er egg i risretten chirashi sushi. Ellers er det  masse forskjellige biter av kjøtt, fisk og grønnsaker. Suppen er en slags fiskesuppe. På de blå skålene er det sashimi – rå fisk og skjell. Alt brakt på døren – til en pris av NOK 59 pr. person! Hos Matsuura – der jeg bestiller – er det kona og sønnen som driver catering, og mannen som er fisker og sjåfør. Når jeg har japanske gjester fra storbyer, får de aldri fullrost maten fra Matsuura nok.

For japanere er det følelsesmessig lettere å delta når de betaler for maten, for da slipper de å komme i takknemlighetsgjeld! Men som vertinne stiller jeg gjerne med en ting, f.eks. norsk kake. Denne gangen ble det for øvrig sjokoladepudding og vaniljesaus, som alle syntes smakte utrolig godt. På spørsmål om oppskrift måtte jeg jo bare innrømme at det var pakker (Freia)…

IMG_3763

Også noen andre hadde med seg noe. Hva synes du om riskakene (wagashi) på bildet under her? De var kjøpt i Matsue samme dag. Matsue er landskjent for disse. Ja, de eksporteres faktisk til New York og Paris også. Her ser du bare tre sorter. Disse får du ikke kjøpt om vinteren, for «bakerne» lager kaker etter årstiden.

IMG_3783

Men  vi fikk også smake noe enda mer sjeldent. En av deltagerne hadde fått tilsendt med budbil fra svigerforeldrene til en av barna riskaker innpakket i blader. Alle bladene hang fortsatt fast i stilken som en klase. En delikatesse fra en liten fjellby i Gifu fylke. Ingen av mine gjester hadde sett eller smakt dette før!

 IMG_3764          IMG_3766

Vel, temaet var gjester. Men innlegget dreide seg kanskje mest om mat?

Jeg tror trygt vi kan si at veien til japanernes hjerter går gjennom magen. Altså – ikke bare veien til mannens hjerte…! Også Bibelen er full av matfortellinger og legger vinn på hvor viktig matfellesskap er. I Nima kirke og hos meg serveres både mat for magen og «livsens brød»!

Dette innlegget ble publisert i Mat i Japan, Nima menighet og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Gjester

  1. Torill E. Haugen sier:

    Så lyst jeg fikk på mochi! Især de med bønnemasse inni er gode.
    Så fin blogg du har, så flotte bilder!
    Veldig interessant å følge med!.
    Lykke til med alt du holder på med! Inorimasu.
    Torill

Legg igjen en kommentar

