Ortose – utvidelse av mitt norsk ordforråd

I juni har jeg lært et nytt norsk ord, som jeg fant på internett. Jeg var nemlig nødt til å finne norsk ord til noe jeg ikke har sett før – for å kunne skrive regning til HELFO. Ordet er: ortose.

IMG_4023 (Medium)Dette er min høyre arm – utstyrt med ortose.

Jeg snublet og falt under en trimtur 12. juni. Det gjorde vondt der og da, og jeg fikk flere skrubbsår som blødde. Men jeg har heldigvis ikke brukket armen, tenkte jeg, og drog til Kobe på styremøte for bibelskolen dagen etter. Følgende dag tok jeg i mot to Norgesgjester som skulle holde konsert i Nima. Så fulgte travle – og koselige! – dager. Ved å bruke armen «fornuftig» hadde jeg ikke smerter.

Men etter to uker syntes jeg den ikke var helt rett. Så jeg kom meg av sted til sykehuset i Oda for å få den undersøkt. Sannelig var det brudd! Armen ble målt, og ortosen bestilt. Så fra 3. juli har jeg sett slik ut som på bildet. Poenget med ortose er at armen kan bøyes ved albuen, men ikke vrikkes.

Jeg var til kontroll 24. juli, og legen mener utfra røntgenbildet at det ser bra ut. Dagliglivet  har jo vært litt hemmet, men ikke på langt nær så komplisert som da jeg brakk høyre håndledd for 3,5 år siden. Jeg kan for eksempel kjøre bil denne gangen. Men jeg må spise med venstre hånd. En del gjøremål som ikke har vært helt nødvendige har jeg stått over. Derfor lang pause på bloggen.

Med ortosen på armen skal jeg ut og reise: fra Nima søndag ettermiddag og fra flyplassen i Osaka mandag formiddag. Det er fortsatt en del å ordne etter at pappa døde, så derfor blir sommerferien i år i Norge. Heldigvis blir jeg hentet på Gardermoen!

Dette innlegget ble publisert i Detaljer fra dagliglivet og merket med . Bokmerk permalenken.

3 svar til Ortose – utvidelse av mitt norsk ordforråd

  1. Borghild Friestad sier:

    Sanneleg lurt med ortose. Men eg reknar med at du ikkje må løfta tunge ting? På Evje bibliotek fann eg nett boka: «Min fars datter. Fra ørkenslette til kildevang». Av Annie Skau Berntsen. Boka låg til salgs for fem kroner. Det var ei lur investering. Annie Skau Berntsen hadde eit spesielt bønneliv. Nå trur eg du treng nokon til å hjelpa deg med bagasjen, så eg vil rett og slett be om at Jesus må senda hjelparar til deg. Lykke til med arm og tur!

  2. HanneM sier:

    Hei!
    Ønsker deg god bedring, og at du får en god ferie heime i Norge. Blir det tur nordover i år?

    • Kari Opperud sier:

      Takk for hilsen både fra Borghild og Hanne M – om kommentaren kommer sent! Ortosen ble tatt av 7. august. Det gav legen beskjed om før jeg drog fra Japan. Hadde time hos legen 28.08. Han var veldig fornøyd med armen min. Med god hjelp av venner i Drammen har jeg fått ordnet det jeg skulle. Ferie kan det kanskje ikke kalles, men å få gjort det som måtte gjøres og ha nok tid til det – vel, det gir jo en slags hvile i det lange løp. Tur nordover var det ikke tid til, ikke til å besøke venner i Oslo en gang… Ellers var det deilig med pause fra varmen og avkjøle seg i norsk augusttemperatur – en forsmak på japansk oktober!

Legg igjen en kommentar

