Begravelse

15. juli om morgenen fikk jeg telefon fra pastor Gyo Aoto: «Nå er det kritisk med min far, så vi er på vei til Fukuyama.» Senere på dagen fikk jeg ny beskjed: Eisaku Aoto hadde flyttet hjem til Jesus!

I flere år var han min prest – da jeg arbeidet i Tamashima og Higashi Fukuyama menigheter. Eisaku Aoto var som en far for meg. Han kunne både korrigere, trøste og veilede meg i arbeidet. Ofte overnattet jeg hos dem i Fukuyama. Konas mat smakte himmelsk godt! Jeg har også hatt ganske nær kontakt med barna. Vært i flere bryllup. Eldste datter har til og med besøkt meg og familien i Drammen og vært på UL på Finnsnes (1986)! Så etter hvert som sykdommen forverret seg, bad jeg sønnen Gyo om å gi meg beskjed den dagen det led mot slutten med faren. Han holdt det løftet!

IMG_4030 (Medium)I Japan skjer begravelser fort, men man må ha vært død i minst 24 timer. Kvelden før er det en samling, enten det er en buddhistisk eller kristen begravelse, som innholdsmessig ikke er veldig forskjellig fra selve begravelsen. Så denne kveldssamlingen var allerede 16. juli. Faktisk var det flere til stede da enn i begravelsen om formiddagen den 17. juli. For mange passer det best å delta om kvelden. Da får man tatt farvel uten å ta fri av jobben.

IMG_4034 (Medium)

I Japan er alle kledt i svart. At du ser noe hvitt på bildet skyldes varmen – noen kastet dressjakka mens de satt der. Varmen til tross – mange holder ut i langermede klær! Man føler seg mer kledt for anledningen slik!

Ansvarlig prest i Higashi Fukuyama kirke hadde ansvar for begravelsen, men en svigersønn, som er prest, talte (bildet over) begge gangene. Det var etter Aotos ønske. Han hadde også bestemt sanger og andre detaljer. Ellers er det alltid bilde av avdøde i japansk begravelser.

IMG_4029 (Medium)

Fordi mange i Norge kjenner Aoto-familien, fikk jeg tillatelse til å skrive om og legge inn bilder av dem på bloggen min. Her er jeg sammen med kona, barn, svigerbarn og barnebarn. (En datter og et barnebarn er ikke med på bildet.) Dette er en familie hvor alle i tre generasjoner lever med Jesus! Aoto og kona møtte Jesus og ble døpt i Matsue og Arashima for lenge siden. Så her ser du i grunnen litt av frukten fra noen av de gamle misjonærenes arbeid! Og hvor mange andre er ikke blitt ledet til tro gjennom disse igjen…!

Siden jeg hadde et nært forhold til Aoto-familien, foreslo min prest at jeg skulle skynde meg av sted neste morgen og avlyse arbeid i Nima. I Japan er det nemlig veldig viktig å raskt hilse på familien og kondolere. Jeg ble bedt inn for å ta avskjed med Aoto der han lå død i senga. Så var jeg med på en liten seremoni, ledet av presten i menigheten, da Aoto ble lagt i kista. Etter at begravelsen var slutt dagen etter, var jeg med familien til krematoriet. Igjen en liten seremoni ledet av presten før kista ble ført inn i luka og kremasjonen startet. I mens ventet vi i et annet rom. Etter halvannen time kom beinrestene ut av luka, og vi kunne legge dem i urnen med lange pinner (holdt på samme måte som spisepinner). Så var vi samlet til et måltid i kirken – før jeg kjørte 3,5 timer tilbake til Nima.

Det er store kulturforskjeller også i møte med døden. Japanere har stilt mange spørsmål i forbindelse med pappas dødsfall i april. Utgangspunktet har vært medfølelse eller interesse for norsk kultur. Men jeg har jo sett på ansiktsuttrykkene at de ble litt forskrekket over mine svar, eller rettere sagt, manglende kjennskap til hva som skjer med de døde i Norge… «Over en uke mellom dødsfall og begravelsen! Hvorfor så lang tid? Hvor var din far da? Traff du ham med en gang du ankom Drammen? Hvorfor ikke? Så du ham ikke i det hele tatt etter at du kom til Norge? Var det ikke stusselig å ikke få tatt skikkelig farvel? Var ikke familien med på krematoriet? Hvorfor så mange uker før urnenedsettelsen? Var ikke urnen hjemme i mellomtiden? Hvor var den da? Hvorfor var ikke presten med på urnenedsettelsen?» Osv, osv.

Som misjonær må jeg ha plass til to «normaler» i hjertet!

Dette innlegget ble publisert i Detaljer fra dagliglivet, Kirke- og kristenliv i Japan og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

