Når det er varmt

Sommeren er varm i Japan! Og varme dager er det mange av! August er verst. Så da er det best for oss nordmenn å ha ferie. Det har vært tradisjon å begynne med kortermede klær 1. juni og langermede klær 1. oktober. Det gjelder særlig dem som bruker uniformer. Nå til dags er det litt friere. Men stort sett stemmer datoene…

Uvanlig: menn med bar overkropp (bortsett fra på stranda) og damer i singlet (bortsett fra hjemme hos seg selv). Damer er livredde for å bli brune!

Jeg sover med alle vinduer oppe. Det går bra siden jeg bor i 2. etasje. Det meste foregår i stua om sommeren, for der har jeg air-conditioning. Kontoret er for varmt. Brød må bakes om morgenen før sola steiker. I det hele tatt, tidlig morgen er den delen av dagen da jeg orker å gjøre ting i andre deler av leiligheten. Klesskifte og klesvask blir det mye av!

IMG_4025 (Medium)Heldigvis – jeg har kort vei til stranda. Rettere sagt, strendene. For dem er det mange av langs Shimane-kysten! Den nærmeste er i gå-distanse. Som du sikkert forstår av bildet øverst på bloggen, tar det ikke mange minuttene å krysse jernbane-linja og gå dit ned.

Men jeg foretrekker å  kjøre 5 km til Maji – til stranda på bildet under her. Der føler jeg at det ikke blir så synlig for alle hva jeg foretar meg, hvordan jeg ser ut i badetøy og hvor lenge før og etter normal badesesong jeg bader.

IMG_1314 (Medium)

Denne stranda – Kotogahama – er snaue halvannen km lang. Når du går på sanden, kommer det en lyd. Det kalles «syngende sand». Japanhavet er veldig rent. Folket i Maji holder alltid stranda ren og fri for søppel.

Det er kort vei å gå fra bilen, og ikke akkurat trangt om plassen! Jeg bader til ca. 20. september, men bildene er fra juli.

IMG_4040 (Medium)

Sola er sterk, så jeg drar dit som oftest om ettermiddagen.

Temperaturen i vannet er 25-30 grader. I august tror jeg det var over 30 (?)

IMG_4039 (Medium)          IMG_4037 (Medium)

Som avslutning på dagen går jeg alltid stranda barbeint til endes i begge retninger. Det er behageligere enn å trimme andre steder i varmen…!

IMG_4041 (Medium)          IMG_4043 (Medium)

     Så beundrer jeg solnedgangen mens føttene tørker, slik at sanden kan børstes av                før jeg kjører hjem til dusj og kveldsmat.

IMG_4044 (Medium)

Det er i grunnen deilig å bo i Nima!

Dette innlegget ble publisert i Detaljer fra dagliglivet, Nima og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Når det er varmt

  1. marit berget sier:

    Glad du har kort vei dit !!! Ser herlig ut !!

    • Kari Opperud sier:

      Men etter jeg skrev om varmen er det blitt kaldere enn jeg noen gang – siden 1980 – har opplevd i Japan rundt 1. september. Her er tyfoner og regnvær som ødelegger og herjer rundt i landet. Shimane er hardt rammet, men jeg har det bra!

Legg igjen en kommentar

