Miyajima – også verdt et besøk!

IMG_3981 (Medium)

Miyajima er en øy utenfor Hiroshima. Det går ferger dit flere ganger i timen.

Blant japanere regnes dette stedet som en av Japans tre vakreste steder. (De andre to er Matsushima og Amanohashidate.)

Her er det Hild Sagafos og Irene Trønnes Strøm som besøker Miyajima (juni 2013).

IMG_4010 (Medium)

Shinto-tempelet i bakgrunnen (bildet under til venstre) er registrert som verdensarv hos Unesco. Men det er vel den røde torii-porten ute i vannet som blir mest fotografert (?)

IMG_4006 (Medium)          IMG_4004 (Medium)

IMG_4005 (Medium)        IMG_3320 (Medium)

Overalt rusler det dådyr omkring. Det får de lov til fordi de regnes som guddommelige. De er spesielt interessert i om turistene har mat i veskene sine. Ellers er de ganske fotogene – og ikke farlige.

     IMG_0737 (Medium)               IMG_3348 (Medium)

Hver gang jeg kommer til Miyajima, er jeg spent på om det er flo eller fjære.

IMG_3332 (Medium)

IMG_3346 (Medium)         IMG_0741 (Medium)

Som du ser på porten (bildet under til høyre), er det stor forskjell på flo og fjære. Her er det 3 Fjellhaugstudenter som får oppleve å spasere helt ut til porten (april 2013).

IMG_3336 (Medium)          IMG_3338 (Medium)

IMG_0742 (Medium)         IMG_3323 (Medium)

Mange japanere drar til Miyajima for å plukke skjell når det er lavvann.

IMG_3343 (Medium)         IMG_3340 (Medium)

I shinto-tempelet ser vi noen ganger at det blir bedt for folk. Du kan bestille det – og betale.

IMG_3333 (Medium)

Dette tempelet er også et populært sted for vielser, så ofte møter vi brudepar og familiene deres som holder på med bryllupsfotografering.

IMG_4012 (Medium)          IMG_4014 (Medium)

IMG_3330 (Medium)          IMG_3325 (Medium)

IMG_4016 (Medium)       IMG_4009 (Medium)

Nærmeste familie – kvinner – er kledt i svarte kimonoer med fargerikt mønster på. De – og brudeparene – synes det er kjekt å bli fotografert av utlendinger. «Det er en stor ære å bli velsignet av flest mulig på bryllupsdagen!» sier de.

IMG_0744 (Medium)

IMG_0745 (Medium) Det er spesielt vakkert på Miyajima vår og høst. Jeg har dessverre ikke bilder av de høstrøde lønnebladene, men her får dere i hvert fall se noen sakura-bilder.

IMG_3347 (Medium)

IMG_1363 (Medium)Om vi overnatter på Miyajima, er det fint å ta en spasertur i måneskinn. Da er tempelet flombelyst.

For japanere er hele øya hellig. Det er gudenes øy. Derfor er det ingen graver eller sykehus på Miyajima. Det er heller ikke lov å føde der! Hvorfor? Jo, der gudene bor skal det ikke være noe urent! Dette har jeg fått høre av folk på øya.

Jeg er glad for at Bibelens Gud tillater nærhet mellom urene meg og Ham og alltid ønsker meg velkommen til fellesskap!

«Hold dere nær til Gud, så skal han holde seg nær til dere.» (Jak 4,8)

«Mens vi enda var Guds fiender, ble vi forsonet med ham ved hans Sønns død.» (Rom 5,10)

«Kom til meg alle dere som strever og bærer tunge byrder, og jeg vil gi dere hvile.»       (Matt 11,28)

«Selv om jeg går i dødsskyggens dal, frykter jeg ikke for noe vondt. For du er med meg.» (Salme 23,4)

Dette innlegget ble publisert i Blomster og dyr i Japan, Religioner i Japan, Turist i Japan og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Miyajima – også verdt et besøk!

  1. Grethe Sviggum sier:

    Du har mye fine bilder fra spennende steder

Legg igjen en kommentar

