Høsttegn

For en nordmann i Japan føles ikke september som høst. Dagtemperatur opp mot 30 grader, godt over 20 grader i vannet. Men når nattetemperaturen synker under 20 grader, jo, da er det visst høst. Og når blomstene på bildene under her lyser opp veikantene overalt, ja, da er det høst. I hvert fall begynnelsen…

IMG_4307 (Medium)                  IMG_4276 (Medium)

Etter den japanske «pæren» (tidligere innlegg), modnes frukten under her.

IMG_4293 (Medium)                 IMG_4292 (Medium)

I slutten av september er det tid for fiken. På bildet over ser du en enda-ikke-moden fiken. Den henger på treet på bildet til venstre.

Her en dag fikk jeg en hel kartong med modne fikener. Altfor mange til å spise en og en.

IMG_4315 (Medium)         IMG_4310 (Medium)

Så jeg prøvde meg på å lage fikensyltetøy. D.v.s. rørte fiken med fryse-certo (fra Norge).

IMG_4324 (Medium)

Neste frukt om høsten er enda ikke moden (bildene under). Men de begynner å bli gule: kaki (japansk), persimmon (engelsk). Hva er navnet på norsk? Har sett navnet sharon i butikk i Oslo.

IMG_4287 (Medium)               IMG_4290 (Medium)

Når denne frukten er moden, har bladene falt av trærne. Da er fargen nærmere orange. Her ser du hvordan de ser ut på mine trimturer i slutten av september.

IMG_4289 (Medium)

Du kan lese mer om denne frukten på denne lenken: http://en.wikipedia.org/wiki/Persimmon Men…! Der er det bilder av en annen type av samme frukt. (Fasongen ligner på tomat.) Begge fins i Japan, men denne avlange sorten er mest vanlig her i strøket.

På følgende lenke kan du lese mer generelt om frukt i Japan – med japanske navn: http://www.japan-guide.com/e/e2347.html

Når det gjelder grønnsaker, har jeg spist mye japansk paprika (piman) og aubergine (nasu) i september. Det kommer nemlig stadig noen på døra med grønnsaker de selv har dyrket. Derfor blir det perioder med samme grønnsaker – etter årstiden. Så jeg prøver å finne på nye måter å tilberede det jeg får – for å variere kostholdet.

Jeg koser meg!

Mer om japanske grønnsaker – med japansk navn! – på denne lenken: http://www.japan-guide.com/e/e2346.html

Dette innlegget ble publisert i Blomster og dyr i Japan, Mat i Japan og merket med , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Høsttegn

  1. Torill E. Haugen sier:

    Så flotte bilder og mye god mat! Kaki blir kalt sharon her også. De er dyre og på langt nær så gode som i Japan. De var populær frukt i «barnehage-nistepakkene» til våre barn om høsten.
    Jeg har laget syltetøy av fiken, jeg også – kjempegodt!
    Torill

    • Kari Opperud sier:

      Mange kommenterer de liker bildene, så nå er det blitt som en ny hobby å fotografere til bloggen. Jeg har med kamera nesten bestandig -i tilfelle…
      Enig i at Sharon i norske butikker ikke ser så fristende ut eller smaker godt etter å ha blitt vant til de japanske.

Legg igjen en kommentar

