Et hellig fjell

Høsten er tid for fjellturer på fridagene (mandager). Som oftest blir det å gå om igjen og om igjen på de samme fjellene. Men 7. oktober ble det tur til et fjell jeg aldri har vært på før, og heller ikke kjente til før en engelskelev fortalte at hun hadde vært der. Vi måtte  kjøre bil en halvannen times tid for å komme dit.

IMG_4362 (Medium)For en nordmann ser nok ikke dette ut som et fjell. Men toppen av Kotobikisan er faktisk 1014 m.o.h.

Vi parkerte bilen ved skisenteret, Kotobiki Forrest Park. Først gikk vi oppover skibakken på plastunderlaget der.

Så inn i skogen. Der var det veldig fuktig luft, fordi sol og vind ikke slipper til. Ekstremt frodig!

IMG_4356 (Medium)        IMG_4351 (Medium)

Jeg har lært av japanere å knytte et håndkle rundt hodet når jeg svetter på tur. Det fungerer som trekkpapir. Kan anbefales!

IMG_4355 (Medium)        IMG_4328 (Medium)

Minst halve turen kunne vi nyte lyden av en bekk. Ett sted måtte vi krysse den.

IMG_4348 (Medium)

På et skilt på parkeringsplassen stod det forklart at Kotobikisan er et hellig fjell.                Der stod også det shintoistiske sagnet skrevet – om hvorfor dette fjellet var blitt hellig. Men uten kjennskap til Izumo Taisha, gir det ingen mening å gjengi det her.

IMG_4326 (Medium)        IMG_4343 (Medium)

På vei opp gikk vi forbi en kjempediger stein med shintoistiske «papirstrimler» foran. På skiltet stod det at denne steinen er Den store Guds stein. Nær fjelltoppen var det et lite shintoistisk tempel. Trappa opp gikk mellom to kjempestore steiner. Under her ser du det samme tempelet fra andre siden. Ved siden av var det en hellig stein.

IMG_4339 (Medium)       IMG_4344 (Medium)

En mann vi møtte, kunne fortelle at folk i gamle dager valfartet hit i store mengder. Her kom de bærende med små barn på ryggen – langveis fra. Hvorfor? Jo, her kunne de be om helbredelse for barn med kolikk! Det skulle hjelpe barna å bli tatt med hit.

Da jeg hørte dette, tenkte jeg at å være kristen er jammen behagelig! Vi behøver ikke å svette i oppoverbakke med tung bør for å bli bønnhørt. Fjelltur og natur kan nytes for det det er – Guds vakre skaperverk!

IMG_4338 (Medium)

IMG_4336 (Medium)Utsikten fra toppen var upåklagelig – i alle retninger! På bildet over ser du Sanbefjellet (1126 m.o.h.) til høyre og flere andre fjell i det fjerne til venstre. Nima befinner seg i mellom – helt i det fjerne.

På bildet til venstre ser du et fjell som er 1218 m.o.h. Kanskje neste tur går dit (?)

IMG_4332 (Medium) IMG_4333 (Medium)

Uten mat og drikke duger helten ikke!

Her ser du nistematen min – på japansk kalt obento. Innpakket i tørkle (over til venstre). Variert innhold – som en kald ris-middag (over til høyre). Nåja, min er ikke så fantasifull som japaneres, for jeg har få sorter og mye av hver.

IMG_4361 (Medium)

Så er det å komme seg ned til bilen igjen.

IMG_4354 (Medium)Turkameraten min heter Takamasa Yamamoto. Han er døpt i Nima menighet, men sliter litt med helsa. Så det er ikke alltid så lett for ham å komme til kirken når mange er samlet der. Han liker friluftsliv. Ikke mange har fri på mandager. Men med denne turkameraten kan jeg dra både her og der. Å utforske nye steder er artig!

Denne gangen fikk jeg lov å skrive navnet hans. «Kanskje det er noen kjente i Norge som synes det er kjekt å se bilder av meg – som en liten hilsen fra Nima,» var hans kommentar. For min del vil jeg oppfordre til forbønn for ham!

Dette innlegget ble publisert i Fjell i Japan, Religioner i Japan, Trim og sport og merket med , , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Et hellig fjell

  1. Så flott ein tur!
    Og kjekt å ha godt lag.

    God søndag 🙂

  2. HanneM sier:

    Så flott at du har fortsatt med å gå tur på fridagen. I september hadde vi et flott vær her i Troms, jeg fikk med meg hele 10 toppturer! Det skal sies at jeg tok flere topper på noen av turene på noen turer og at noen topper er besøkt flere ganger. Formen har vært bedre enn på lenge, og jeg håper det snart blir flere turer. (Da oktober kom, regna det i to uker og så kom snøen.) Kanskje blir neste tur på ski.

    • Kari Opperud sier:

      Takk for respons! Joda, det er blitt mange toppturer i høst. Var på tur mandag 21.10 også. Så har jeg avtale for 28.10 om å ta med ei dame som ikke har vært på Oe-Takayama før. Håper ikke tyfon nr. 27, som nå er på vei mot Japan, ødelegger muligheten for den turen! Ellers leser jeg Nordlys på nett, og ser dere har fått snø, ja.

  3. Margaret sier:

    Hei Kari, så kjekt å lese. Husker at Yamamoto san har vært med på fjelltur før – i fjella rundt Hiruzen. Håper alt står bra til med deg. Vil du hilse så masse til Yamamoto san? Her er link til bloggen jeg hadde i Japan – og fra fjellturen vi hadde sammen med Runar Li og Yamamoto san: http://margaretsinblogg.blogspot.no/

Legg igjen en kommentar

