Juleforberedelser

Det nærmer seg jul.

Vi begynte juleforberedelsene i Nima menighet siste søndag i november.

D.v.s. at vi hadde storrengjøring i kirken etter gudstjenesten. Mens vaskemaskinen min i 2. etasje tok seg av gardinene, spylte jeg kirkens vegger og vinduer utvendig. De andre vasket vinduer inne. Kirkerommet ble tømt for alt annet enn pianoet. Så ble gulvet bonet.

IMG_4639 (Medium)

Søndagsarbeid? Går det an å gjøre slik på en søndag, tenker du kanskje? Søndag er kirkedag, tenker kristne japanere. Å ta vare på kirken sin hører søndagen til. Ellers er man jo på jobb… Noen japanere som besøkte Norge, ble meget forskrekket over at kristne gikk på tur på søndag formiddag. «Er de ordentlige kristne?» spurte de.

Japanske kristne er som japanere flest på hjemmebane – storrengjøring gjøres de siste dagene før nyttår. Men kirken skal være ren og pen til vi skal feire Jesu fødsel! Så er det enklere å gjøre det siste søndag i kirkeåret, slik at ikke juletreet må flyttes på i tillegg til alt det andre.

IMG_4693 (Medium)I 2. etasje hos meg er det fra 1. desember både advent og jul samtidig. Skal jeg ha japanere på besøk, er jula fram til 25. desember. Etterpå har de det travelt med sine nyttårsforberedelser. Men for min egen del vil jeg ha litt advent også.

IMG_4652 (Medium)

Julebaksten starter tidlig hos meg. Det nytter ikke å lage alle de gode sortene mamma lagde, for det er for mye arbeid og for vanskelig alene. Jeg holder meg derfor  til de sortene som legges på plata med teskjeer. Så har jeg jo forskjellige smaker og farger. Uansett blir det en unik opplevelse for mine japanske venner. For dem er jul = bløtkake med jordbær på. Eventuelt en sjokoladekake med nissepynt på. Slike julekaker kan bestilles i bakerier og supermarked og hentes på vei hjem fra jobb julaften kveld.

For meg er julekaker og julepynt hjelpemidler til å dele med flest mulig japanere den store gleden om frelseren som ble født for å sone vår skyld og åpne vei for oss til det evige liv.

Flere juleinnlegg vil komme, så følg med!

Dette innlegget ble publisert i Detaljer fra dagliglivet og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

