Julaften

Hva gjorde jeg julaften?

Om kvelden – fra kl. 19.30 – var jeg organist i Izumo lutherske kirke, ca. en times kjøretur fra Nima. Denne kirken er ganske stilig…

Ca. 70 deltok på julaften gudstjeneste/ lysmesse, noen for første gang.

IMG_4733 (Medium)

Izumo menighet har hvert år jule-sangkor. Jeg akkompagnerte dem. Pastoren er Ryuichi Maekawa.

IMG_4726 (Medium)          IMG_4732 (Medium)

IMG_4736 (Medium)Etterpå var det stående buffet med bløtkake, kaffe og te.

Det er julekake i Japan: bløtkake med jordbær på. Folk flest pleier å bestille det i god tid og hente på vei hjem fra jobben julaften kveld. Når jeg hos meg serverer småkaker, er det altså veldig originalt…!Ellers spiser man gjerne kylling til middag  på kvelden. Antagelig er den skikken blitt til som erstatning for kalkun, som ikke er å få tak i. Jul er for en gjennomsnitts japaner noe «utenlandsk». Men at vel ingen folk i andre land spiser kylling og bløtkake til jul, vet de færreste japanere.

Barna og de unge var svært fornøyd med sin julekveld! To av de på bildet under var i en kristen kirke for første gang. Maekawa-sønnene (ytterst til høyre og han med briller) rakk så vidt å spise kvelds etter at de kom hjem fra skolen før de skulle i kirken. Men jul i kirken = jul for dem og de andre i menigheten.

IMG_4738 (Medium)

Kanskje ligner kristne japaneres julefeiring litt på den første julenatt? Hyrdene på Betlehemsmarkene fikk høre Guds ord og hadde en liten stund med Jesus – etter arbeidstid – i svært enkle omgivelser… Men da de dro tilbake, «lovet og priste de Gud for alt de hadde hørt og sett; alt var slik som det var sagt dem.»  Luk 2, 20. Også hyrdene var tydeligvis fornøyd med sin «julefeiring»!

Hvorfor være organist i en annen kirken på julaften? De har en organist, men hun har to små barn og en mann som ikke kan komme tidlig hjem fra jobb. Så spurte de om jeg var ledig. Izumo menighet hjelper hvert år Nima menighet. D.v.s. at pastor Maekawa og de to eldste i menigheten taler i Nima mens jeg er på sommerferie. Det er kjekt å kunne gjøre litt gjengjeld. Ellers synes jeg faktisk ikke det blir mer jul av å sitte hjemme for meg selv i Nima. Alle andre norske bor for langt unna. Den nærmeste – ca. to timers biltur unna – var opptatt med jul slik som meg. Det er kjekt å være med og skape jul for andre! Jul i Japan er spennende… (Mer om det i et senere innlegg.)

For øvrig besøkte jeg også en blind dame på institusjon om ettermiddagen – siden jeg skulle til Izumo likevel. Så fikk vi be sammen etter at jeg hadde lest juleevangeliet for henne. Dermed fikk hun litt mer jul enn kyllingen og bløtkakestykket institusjonen serverte beboerne til lunsj på julaften…

Dette innlegget ble publisert i Kirke- og kristenliv i Japan og merket med , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Julaften

  1. marit berget sier:

    Så fin julekveld det ble Kari.Hyggelig å se bildene derfra.God romjul til deg.Er på Toten nå,skal hjem i dag,Alt godt for det nye året.Vel møtt !
    Signing over hverdag og fest.
    Gode tanker og klem Marit

  2. Tilbaketråkk: Julaften og deromkring - Japanliv : Japanliv

  3. Marit G sier:

    Gledelig jul, Kari! Det er virkelig fint å lese din Japan-blogg!

Legg igjen en kommentar

