Jul i Japan = spennende!

I går var det rekordmange som besøkte bloggen min, så da får jeg skynde meg å gi dere mer lesestoff i juleferien. På bildet under ser dere

Familien Maekawa, prestefamilien i Izumo lutherske kirke,

IMG_4741 (Medium)

som jeg feiret julaften sammen med. D.v.s. at kona serverte en meget enkel kveldsmat – sandwicher – hos dem kl. 18. Lysmessen i menigheten deres startet kl. 19.30. Jeg var organist der den kvelden.

IMG_4731 (Medium)Selv om jeg fulgte godt med mens pastor Maekawa talte, gled tankene også tilbake til julen 1982. Da feiret jeg min første jul i arbeid i Japan (etter to års språkskole), og studenten Ryuichi Maekawa sin første jul i en kristen kirke. Måneden før hadde jeg truffet denne studenten på et universitet i utkanten av Osaka (byfylke). Han dukket opp på et studentlagsmøte, som jeg pleide å besøke. De kristne studentene mente jeg derfor måtte holde andakt. Jeg fikk panikk av et slikt spørsmål, for så kort tid etter språkskoleslutt brukte jeg ca. 5 timer på forberedelser. «Men du husker vel noe du har sagt på en engelskklasse?», sa de kristne studentene. Siden det ikke var noe hull i gulvet å forsvinne i, tok jeg sats og sa et eller annet om Sakkeus. Så gjorde jeg min plikt og inviterte ham til kirken jeg arbeidet i den gang, Kita Osaka. Men jeg regnet jo slett ikke med at han ville komme. Vel…!

På julegudstjenesten i Kita Osaka i 1982 (siste søndagen før jul) da jeg tilfeldigvis snudde meg og så bakover, fikk jeg øye på denne studenten, og jeg tenkte: «Så dumt han kom for første gang i dag når det er dåp. Tenk om han tar skrekken.» Det skulle vise seg at min bekymring var  nokså tåpelig. Han kom på julefesten noen dager senere, og siden har han vel aldri stått over en gudstjeneste. Maekawa ble døpt første påskedag – dvs bare noen måneder etter julegudstjenesten han deltok i. Så har han gått på bibelskolen i Kobe, studert på det teologiske seminaret i Kobe og arbeidet i mange år i Vest Japan Evangelisk Lutherske Kirke (VJELK), først som evangelist og siden som prest. Han ble innviet til prest under VJELKs årsmøte i mars 1995. Maekawa har fått seg en kjempekoselig kone, og døpt sine  to sønner. For tiden er han visepresident i Vest Japan Evangelisk Lutherske Kirke. Han har også gitt ut flere bøker.

I Bibelen står det: «Kast ditt brød på vannet, lenge etter kan du finne det igjen… Så din sæd om morgenen, og la ikke hånden hvile mot kveld. Du vet jo ikke hva som vil lykkes, enten det ene eller det andre, eller om begge deler er like gode.» Fork 11,1 og 6

Jul i Japan er spennende! Årets beste anledning til å gjøre Jesus kjent, fordi japanere så gjerne vil oppleve kurisumasu. Et julearrangement kan faktisk forandre livsretning og livsinnhold for mennesker. En førstegangs julegjest kan etter hvert bli opphavet til en kristen familie. Deltagere på julearrangement kan muligens bli framtidens studenter på  seminaret. Osv, osv. Derfor er jul i Japan spennende!

Jeg har bedt Jesus om tilgivelse for at jeg som ny misjonær ikke hadde tro på at japanerne jeg møtte kunne bli frelst. Samvær med familien Maekawa gir meg en regelmessig påminnelse om hva Jesus kan utrette i Japan. Jeg ber om hjelp til å se på alle mennesker som potensielle dåpskandidater, for Gud vil at alle mennesker skal bli frelst. Du vet ikke hva som vil lykkes… Derfor er jul i Japan spennende!

Maekawa er blitt en god forkynner! Han er prest i en by som nærmest er en høyborg for shintoismen. Det berømte shinto-tempelet, Izumo Taisha, som folk fra hele Japan valfarter til, ligger bare noen få minutters kjøretur fra Izumo lutherske kirke. Tenk, i et slikt strøk taler han til ca. 70 på selveste julaften, han som selv en gang «debuterte» i en kristen kirke på en  julegudstjeneste. Og noen av hans tilhørere kom også til en kirke for første gang den kvelden. Hva blir neste kapittel i deres liv? Spennende, ikke sant?

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

PS 1 Jeg har skrevet om Maekawa i boka mi, Jordskjelv og gjestetøfler, som ble utgitt på Lunde forlag i 1995 (s. 68-71: «Blir noen frelst?»)

PS 2 Info om Izumo Taisha: http://www.japan-guide.com/e/e5804.html

Dette innlegget ble publisert i Kirke- og kristenliv i Japan og merket med , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Jul i Japan = spennende!

  1. Torill Elshaug Haugen sier:

    Flott å lese, så meningsfull julefeiring! Så gripende om Maekawa, Gud er stor!
    Godt nyttår fra Lars og Torill.

Legg igjen en kommentar

