Yuzu i badekaret

Vinteren er tid for sitrusfrukter.

Appelsiner importeres. Men det fins mange andre sorter i Japan, som jeg ikke har sett i Norge. En av dem er yuzu. Jeg har prøvd å finne engelsk eller norsk navn. Men på internett brukes bare det japanske navnet.

Wikipedia forklarer mer om yuzu: http://en.wikipedia.org/wiki/Yuzu

Jeg får jo en del frukt og grønnsaker av folk. I det siste har jeg fått mange yuzu. Noen har jeg brukt som smakstilsetting til maten, f.eks. til stekt fisk. Det smaker nemlig litt syrlig, om ikke helt som sitron. Størrelsen er omtrent som en mandarin.

Men her en kveld da jeg tok et japansk bad, hadde jeg 5 yuzu i badevannet.

IMG_4773 (Medium)

Det ble både god duft i baderommet og var fint for huden. Velvære – etter en travel jul!!!

Hvert år er det tv-nyheter i desember om at nå kan du oppleve yuzu på det og det stedet hvor det er varme kilder (onsen). T.o.m. apekatter får oppleve det – de stedene der  apekatter er hyppige gjester i varme kilder. Men jeg tok altså et slikt bad hjemme…

Frister til gjentagelse!

Dette innlegget ble publisert i Detaljer fra dagliglivet, Mat i Japan og merket med , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Yuzu i badekaret

  1. Smart!

    Ynskjer deg eit Velsigna godt nytt år!

Legg igjen en kommentar

