Lys i mørket

De siste årene har en del japanere begynt med lys på trær i hagen eller på huset sitt. Ikke så langt fra Nima har en mann dekorert på denne måten:

IMG_1767 (Medium)

IMG_1768 (Medium)          IMG_1782 (Medium)

Folk er velkomne til å komme helt til inngangen til huset.

IMG_1775 (Medium)

Julepynt i Japan er nisser og reinsdyr. Reinsdyret på taket beveger seg.

 IMG_1771 (Medium)         IMG_1785 (Medium)

Mange folk drar til dette huset for å beundre lysutstillingen.

Jeg tok med Midori Matsumoto, Chiyo Iida (Nima menighet) og blomsterlæreren min, Tamae Kojima, en kveld første uka i januar 2013. Lysene er nemlig tent til over nyttår.

IMG_1781 (Medium)

IMG_1770 (Medium)Vel, denne huseieren har jobbet med elektrisitet hele sitt liv. Nå koser han seg med dette som pensjonist. Selv om han bruker LED, så diskuterer folk seg i mellom om hvor stor strømregning han får i desember…

PS 1 En dag i desember kom jeg i snakk med noen førskolebarn om at noen i mitt hjemland driver med reinsdyr. Jeg fortalte også at jeg har kjørt med reinsdyr og slede (i Kautokeino i påsken). Barna gjorde store øyne, og en gutt spurte: «Fløy du over himmelen da?»

PS 2 Når jeg forteller barn i Japan at reinsdyrkjøtt smaker veldig godt, sier nesten alle: «Er det sant? Æsj, tenk å spise kjøredyret til julenissen!» For mange barn er reinsdyr nærmest et fantasidyr…

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Takk! Med dette innlegget sier jeg takk for følget gjennom jul og nyttår! (Heretter blir det annet stoff.) Jeg ser av statistikken at svært mange har besøkt bloggen min. Flere dager siste måneden har det i løpet av en dag vært hele 60 «views». Ellers viser statistikken over 9300 «views» siden jeg startet i januar  2013, og at flest «views» på en dag har vært 200 (en dag i februar i fjor). Herved en samlet takk til alle dere som har sendt kommentarer i løpet av jul og nyttår, enten direkte på bloggen eller via e-post! Alltid kjekt å få  tilbake-meldinger!!!

Dette innlegget ble publisert i Detaljer fra dagliglivet og merket med , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Lys i mørket

  1. Borghild Friestad sier:

    Det har vore ei sann glede å fylgja deg. Nå ventar eg i spenning på «anna stoff». Lykke til!

    • Kari Opperud sier:

      Takk for flere kommentarer, Borghild! Statistikken for besøkende på bloggen går stadig oppover (74 her en dag), så det fyrer jo oppunder lysten til å skrive mer om livet i Nima. Neste uke er det «Amazing Grace», og uka etterpå en Kobetur (styremøte). Så vi får se hvor mye jeg rekker. Men ideene på lager er det mange av…!

  2. Trond Kristoffersen sier:

    Godt nyttår Kari! Hilsen fra oss på Bjorelvnes!

    • Kari Opperud sier:

      Takk for hilsen, Trond! Ser i avisene at dere har mye bra nordlys nordpå denne vinteren. Håper det blir bra neste vinter også! Litt bedre enn da vi kjørte over Senja (Kaperdalen) i november 2007…

Legg igjen en kommentar

