Over tregrensen i Japan

IMG_1014 (Medium)I Shimane fylke, hvor jeg bor, er det mange flotte fjell. Men å komme på sommerferie til Nagano fylke, gir fjellturmuligheter av en helt annen klasse. Før i tiden reiste alle misjonærer hver sommer til ferieplassen ved innsjøen Nojiriko. Nå får vi reise til Norge annenhver sommer når vi er ute i en 6 års periode. For meg ble det også Norgestur i 2013, så jeg har digitale bilder bare fra august 2011.

Nojiriko er omgitt av mange fjell, og Nagano fylke består nesten bare av fjell. La meg presentere yndlings-fjellet mitt i Japan: Hiuchi. Egentlig ligger denne toppen på andre siden av fylkesgrensen, altså i Niigata fylke.

IMG_1012 (Medium)For  å komme til Hiuchi, må vi kjøre bil i en snau time. Bilen parkeres på ca. 15oo m.o.h. De første timene går vi gjennom skog. Et sted krysser vi denne elva, som jo minner litt om Norge. Vannet er rent nok til å drikke. Her er det fint å ta frokostpausen! Vi begynner nemlig å gå i seks-tida om morgenen – for å rekke tilbake til bilen før det blir mørkt. Da er det heller ikke så varmt. Turen til topps er ca. 10 km hver vei, veldig bratt og strabasiøs mange steder.

Tregrensen i Japan ligger på ca. 2000 m.o.h. Der  kommer vi til ei hytte. Det går an å overnatte. Har prøvd det også.  Lyset slukkes kl.20, så man trenger lommelykt for å gå på toalettet om natta. Folk står opp for å begynne å gå kl.06 – etter en enkel frokost! Norske turisthytter er adskillig mer luksuriøse… Men ideen er den samme.

IMG_0996 (Medium)

Etterpå kommer vi til den flotteste delen av turen!

Det er Hiuchi som speiler seg i myrvannet.

IMG_1000 (Medium)

Synet av myr og myrull – veldig sjeldent i Japan – gir nostalgi for en nordmann…

IMG_1003 (Medium)

Men det er mange andre blomster også, noen steder «blomstertepper».

IMG_1007 (Medium)           IMG_1006 (Medium)

Noen blomster er «fremmede» for oss norske, men på denne fjellturen kan vi se mange  norske skogs-blomster når vi kommer over tregrensa. Blåklokker, f.eks.

IMG_1005 (Medium)

Toppen av Hiuchi-fjellet er litt høyere enn Galdhøpiggen (2462 m.o.h.)

IMG_1011 (Medium)

Denne gangen hadde jeg med to andre misjonærer: f.v. finske Daniel Nummela (FLM) og islandske Leifur Sigurdsson (SIK). Vi arbeider alle innenfor Vest Japan Evangelisk Lutherske Kirke. Disse to var på Hiuchi for første gang – med meg som kjentmann og «guide». De var mye sprekere enn meg og måtte vente på meg her og der. Å gå alene går jo an, for det er mange, mange turgåere i japanske fjell om sommeren. Men jeg spanderer med stor glede en biltur på spreke med-misjonærer som gidder å slå følge med meg.

IMG_1008 (Medium)

I bakgrunnen skimtes så vidt enda høyere fjelltopper. Det er Nord-alpene. Mange topper der er rundt 3000 m.o.h.

Hiuchi-fjellet er mitt yndlingsfjell i Japan! Jeg har vært på toppen 16 ganger – d.v.s. hver sommer jeg har vært på Nojiri.

Japan består av ca. 80% skog og fjell. Noen fylker har altså mer av det enn andre…

Dette innlegget ble publisert i Fjell i Japan, Turist i Japan og merket med , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Over tregrensen i Japan

  1. Så flott ein tur!
    Og fleire av bileta såg «norske» ut 😉

    Vonar du får eit godt 2014!!

  2. Dagfinn sier:

    Dette var kjente steder – flotte bilder – Du legger ut mye interesant…

    • Kari Opperud sier:

      Hei Dagfinn. Koselig å få kommentar fra deg! Det var faktisk deg som sommeren 1981 introduserte meg og de andre nye misjonærene til Hiuchi-fjellet. Er takknemlig for det!!!

Legg igjen en kommentar

