En hvit tur til Kobe

22.-23. januar reiste jeg til Kobe for å delta på styremøte for bibelskolen. Togturen hver vei tar ca. 5,5 timer, så derfor overnattet jeg.

Turen startet om morgenen med å børste snø av bilen – for å kunne kjøre til Nima stasjon. Der er det gratis parkering forresten!

IMG_4920 (Medium)Utenfor togvinduet var det hvitt i timevis – helt til vi nærmet oss Kurashiki i Okayama fylke. Mellom Yonago (Japanhavs-siden) og Kurashiki (Stillehavs-siden) går Yakumo-toget gjennom dype daler og på det høyeste noen hundre meter over havet. Veldig landlig!

Bildene er utsikt fra togvinduet på denne strekningen.

IMG_4939 (Medium)

IMG_4940 (Medium)          IMG_4944 (Medium)

IMG_4946 (Medium)

IMG_4947 (Medium)          IMG_4948 (Medium)

Kobe = en annen verden

Ikke noe snø verken i bygatene eller i åsen bak…

IMG_4956 (Medium)

Da jeg kom tilbake til Nima sent på kveld, var snøen borte. Men jeg måtte skrape is av bilvinduene før jeg kunne kjøre de 1,3 km hjem fra stasjonen. Gradestokken viste da 0,6 grader!

Apropos isete bilvinduer

Kan du gjette hva naboene mine gjør om morgenen før de skal kjøre til jobben? Jo, de kommer ut med en kjele med varmt vann, som de kaster på frontvinduet! Is-skraper har folk flest ikke hørt om. Jeg har med fra Norge. En sommerferie i Norge var jeg innom  bensinstasjoner for å kjøpe is-skraper til mine venner. Men det var bare i Nord-Norge de hadde slikt på lager om sommeren…

Dette innlegget ble publisert i Detaljer fra dagliglivet og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

