Fosteret som fikk leve

På bildet under her ser du en ung mann, Kazuya Nakagawa.

Han var en gang et foster som fikk lov til å bli født!

IMG_5012 (Medium)

Hvordan vet jeg det?

Jo, jeg arbeidet i Tamashima lutherske kirke (1985-92), der moren hans er medlem. Hun kom en dag og fortalte at hun var blitt gravid. Det var ikke planlagt. Eldste barnet gikk allerede i videregående skole, og var ikke veldig begeistret. Men «denne gangen får jeg lov å bære barnet fram,» fortalte moren. Hun hadde noen år tidligere blitt overtalt av ektemann og svigermor til å ta abort. Det var nok med to barn, mente de. Og en slik begrunnelse er nok i Japan for å få ta abort. Her er det nemlig veldig, veldig fri abortlov! Den gang da gjorde aborten så vondt at moren kom i en skikkelig livskrise. Oppi det hele ble hun introdusert til Guds ord og kirken i nærheten. Hun møtte Jesus, ble døpt og fikk hjelp i sorgen. Da hun nok en gang ble gravid, var hun innstilt på med Guds hjelp å kjempe for å beholde barnet. Svigermor og ektemann godkjente hennes ønske, og Kazuya ble født.

Jeg pleier å si for spøk at jeg har kjent Kazuya siden før han ble født. Han var manges bønnebarn! 16. januar møttes vi igjen etter mange år. Ikke i Tamashima, men i Kanan menighet, der jeg var invitert som gjestetaler. Der ble han døpt da han for noen år siden var student på universitetet like i nærheten. Moren måtte love å ikke få sine barn døpt. Men hun fikk tillatelse til å ta dem med i kirken, la dem gå på søndagsskolen og dra på leir på Hiruzen. Hennes strategi var i grunnen veldig klok. I stedet for å mase om dåp, beholdt hun husfreden. Så argumenterte hun med at det var godt for barna å bli kjent med Bibel og kristendom – med tanke på å forstå verdenslitteraturen og kunst når de vokste opp. Det ble godtatt. Moren visste at Den hellige ånd kunne ta seg av barna og resten av familien…! De ble lagt i Guds hender av henne og mange andre. Alle tre barna er blitt døpt som ungdommer! Da bad de selv om å få lov. I Bibelen står det:  

Tro på Herren Jesus, så skal du og dine bli frelst. (Apg 16,31)

Men dette står også skrevet i Bibelen:

Herrens ord kom til meg, og det lød så: Før jeg formet deg i mors liv, kjente jeg deg, og før du ble født, helliget jeg deg; til… (Jer 1,4-5)

Det tenkte jeg på da jeg satt på toget hjem fra Osaka dagen etter. Når årene går, får vi se hva Herren gjør med fostrene som han en gang formet.

IMG_4991 (Medium)Det var en stor opplevelse for meg å se hva Herren har gjort med han som for mange år siden satt på fanget mitt i Tamashima.

Nå er han med i menighetsrådet i Kanan.

Kirkens kors ute er designet av Kazuya!
Temasangen på sommerstevnet til VJELK i 2009 var komponert av ham.

Vi to hadde en lang og god samtale før middag hos prestefamilien Kawa. Den samtalen kan ikke gjengis her, men jeg må innrømme at jeg er blitt nysgjerrig  på hva mer Herren har tenkt om dette fosteret, som fikk leve…

For meg ble gjensynet med Kazuya en oppmuntring! Når årene går, får vi se hva Gud kan!

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

PS. Mer om Kazuya og familien i boken min som ble utgitt på Lunde forlag i 1995: Jordskjelv og gjestetøfler. S. 154-160: «Brann er også en velsignelse»

Dette innlegget ble publisert i Kirke- og kristenliv i Japan og merket med , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Fosteret som fikk leve

  1. Truls Corneliussen sier:

    Hallo Kari
    Dette var rørende lesning og et flott innlegg i den pågående debatten her hjemme som
    berører abort om dagen. Sender den videre til sønnen min Ole som er innvolvert i «ja til Livet» aksjoner. mvh Truls

    • Kari Opperud sier:

      Takk for kommentar! Den kom raskt. Jeg hadde faktisk debatten der hjemme i tankene da jeg valgte overskrift og innfallsvinkel. I møtet med Kazuya på søndag tenkte jeg på hvor mye verden går glipp av når man fjerner en masse uønskede fostre. Da jeg kom hjem mandag kveld, leste jeg om Marte Wexelsen Goksøyrs opptreden på NRK i flere norske !internettaviser. Så tenkte jeg: NRK viser Marte, jeg presenterer Kazuya!

Legg igjen en kommentar

