Japanere og riskrem

Jeg har aldri hatt mot til å servere risgrøt eller riskrem til japanere! Jeg kom for første gang til Japan i 1980, og har hele tiden hatt den forståelsen at melk og fløte i risen for japanere nærmest er å  mishandle ris. Derfor har jeg også sjelden snakket om at vi i Norge spiser ris på den måten.

IMG_5046 (Medium)Men i det siste har det vært brød med rismel å få kjøpt. Kollega Inger Valbø hadde med riskrem i kirken sin til nyttår – uten å fortelle hva det var. Da hadde alle syntes det var godt, og lurt på hva som var i kremen. Selv om de hørte at det var ris, syntes de det smakte godt.

Da gikk det jo an å prøve seg med riskrem på Amazing Grace i Nima menighet, tenkte jeg. Torsdag 20. februar var damene veldig nysgjerrige på hvordan noe sånt skulle smake. Jeg hadde fortalt dem om Ingers erfaring og min egen redsel for å servere det, så spenningen var ekstra stor!

IMG_5049 (Medium)

Alle syntes det smakte kjempegodt!

IMG_5048 (Medium)          IMG_5050 (Medium)

Jeg måtte eksperimentere litt for å få til en passende oppskrift, som ville være lett for dem å bruke senere. Her er jo folk vant til å koke ris i riskoker. Fløte kjøpes i 2 dl kartonger. Så da gjaldt det å finne ut hvor mye ferdigkokt ris og melk som skal til for at det blir en passe porsjon å blande i 2 dl pisket krem. I Japan kan vi kjøpe mandelflak, så jeg strødde litt oppå til pynt.

Jeg fant fruktsaus til salgs i butikken og kjøpte faktisk både blåbær- og jordbærsaus. Det er greit å ha smakt den kjøpte når vi har «spleiselag». Så kan de lettere velge senere mellom å kjøpe og lage. Men jeg lærte dem altså hvordan de skulle lage saus av blåbær-syltetøy. Å bruke potetmelsjevning for å lage fruktsaus var en aldeles ny erfaring for damene.

Det viste seg at alle syntes den hjemmelagede sausen smakte best!

IMG_5045 (Medium)

Damene betaler 500 yen (ca. 30 kroner) hver gang. For denne summen blir det alltid laget nok til å ha med seg hjem også. Japanere liker nemlig å ha med seg «smaker» hjem til familien. Jeg har allerede fått flere tilbakemeldinger om at både barn, barnebarn og  ekte-feller likte desserten!

Det fins ingen bibeltekster om vinter-OL i Bibelen, men i andakten den dagen var det  naturlig å ta utgangspunkt i de to idrettstekstene som fins: 1 Kor 9,24-26 og Fil 3,13-14.

Dette innlegget ble publisert i Nima menighet og merket med , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Japanere og riskrem

  1. Borghild Friestad sier:

    Eg lagar karamellsaus av smelta sukker og kokt vatn. Hos oss er det ein sikker vinnar over rød saus. Har og prøvd med frose jordbærsyltetøy. Det er og godt. Det treng ikkje plent vera tradisjonell saus av solbærsaft. Artig å lesa.

  2. Bente Ofstad Skeie sier:

    Hei Kari,
    Min datter skal reise som utvekslingselev til Kitsuki-shi om et par uker gjennom AFS. Da må hun lage norsk mat og fortelle om norsk kultur i forskjellige sammenhenger. Hva er lurt og enkelt å lage ut fra råvarer som en kan få kjøpt lokalt? Riskrem??

    MVH Bente Ofstad Skeie (misjonærbarn fra Etiopia)

Legg igjen en kommentar

