På gamle trakter – i Osaka

I min første misjonærperiode i Japan (1980-85) bodde og arbeidet jeg i Osaka (etter to års språkskole). Det meste av uka var jeg i Kita Osaka menighet (midt inne i byen), men fra søndag ettermiddag til tirsdag kveld var jeg på prekeplassen i Taishi, i utkanten av byfylket Osaka (Osaka fu).

I midten av februar i år ble jeg invitert dit som gjestetaler. Det var spennende å komme tilbake på gamle trakter! Skjønt gamle trakter… Menigheten holder til et annet sted enn der jeg var 1982-85. De har derfor også skiftet navn. Før var navnet Taishi, nå heter det Kanan lutherske kirke.

IMG_5004 (Medium)

Kirken var opprinnelig et vanlig privathus. Tidligere leide menigheten huset ved siden av  (til venstre for kirken). Eieren der ønsket ikke å selge huset. Men en dag kom eieren av nabohuset og tilbød sitt hus til salgs. Menigheten så det som en gave fra Herren – og kjøpte. Hagen er fjernet, slik at det blir plass til å parkere biler.

IMG_5003 (Medium)          IMG_5005 (Medium)

Inne er flere mindre rom blitt gjort om til kirkerom. Jeg syntes det var ganske stilig!

Innvielsen av dette kirkebygget skjedde 25. april 2010.

IMG_5020 (Medium)          IMG_5021 (Medium)

Pastor Kawa på talerstolen

IMG_4993 (Medium)

Fellesbilde hører med i Japan (noen var allerede dratt hjem).

IMG_4999 (Medium)

I et rom ved siden av spiste vi lunsj sammen. Menyen var en pakke til hver med maki-sushi og sjøgrass-suppe (wakame). Et fat med inari-sushi og ett med eplerbiter ble sendt rundt.  Til slik mat – om vinteren i hvert fall – drikkes varm japansk te. Det ble også servert kaffe, vanlig te og kaker, som vi nøt mens vi delte minner fra «gamle dager». Jeg ble bedt om å fortelle fra min tid der.

IMG_4996 (Medium)          IMG_4998 (Medium)

IMG_4994 (Medium)Ekteparet Kan måtte dessverre skynde seg hjem uten å spise. Men de ville gjerne la seg fotografere til bloggen – for på den måten å sende en liten hilsen og takk til alle  misjonærene som har arbeidet i Kanan.

I det hele tatt var alle opptatt av at jeg måtte ta med meg hilsener til misjonsfolket i Norge og takke for forbønn når jeg forlater Japan til sommeren og fra  høsten av skal reise i misjonen. De ønsket også å sende  med takk for tjenesten til familiene Haugen, Ueland og Østebø, som alle har bodd og arbeidet i Kanan menighet.

IMG_5006 (Medium)     IMG_5010 (Medium)

Det snødde dagen før jeg skulle komme. Snø i Osaka er veldig uvanlig, så det hadde visst vært litt kaos. På søndag ettermiddag var det fortsatt en liten snøklatt igjen utenfor kirken. Men på toppen av Kongo-fjellet i nærheten var det fortsatt helt hvitt.

Det er ikke lett å være borte fra Nima menighet på en søndag. Det koster å invitere gjeste-taler. Men alle var enige i at Kanan burde få besøk av meg. Så det endte med at jeg drog dit på en søndag da ansvarlig prest i Nima, Fukao, likevel skulle komme. For min egen del, var det inspirerende å komme tilbake til et sted jeg har arbeidet før og se hva Herren har gjort i mellomtiden!

Dette innlegget ble publisert i Kirke- og kristenliv i Japan og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til På gamle trakter – i Osaka

  1. Torill E. Haugen sier:

    Så koselig å se og lese dette! «Natsukashi»!! Mange gode minner derfra.
    Mvh Lars og Torill

Legg igjen en kommentar

