Verdensarv i Nikko

Da jeg var på retreat i Nikko for kvinnelige misjonærer i Japan 5.-7. mars, måtte jeg reise dagen før for å komme fram i tide – selv om jeg drog med fly til Tokyo. Dagen før der igjen var mandag og fridag. Så jeg bestemte meg for å spandere på meg litt mer «fornyelse» når jeg først var i Nikko. I fjor ble jeg med på en biltur i en lengre pause på misjonær-samlingen. Da drog vi til fjells – til innsjøen Chuzenji og Kegon-fossen. Veldig vakkert! (Klikk på  stikkordet Nikko.) På den turen skjønte jeg også at Nikko hadde adskillig mer å by på. Nikko er nemlig på UNESCOs liste over verdensarv.

IMG_5168 (Medium)I strålende vær – men kaldt – vandret jeg rundt blant templer i drøye 3 timer! Jeg var godt kledt – ull fra topp til tå og skinnvotter. Det hadde vært minus 6-7 grader om natta…

På en måte kan man si at det var et stort område. Utrolig mange templer konsentrert på ett sted. Men det var egentlig ikke så veldig langt å spasere. Det som tok tid var i grunnen å se på de mange detaljene. Jeg har aldri sett på maken! Så det ble mange, mange bilder.  Nikko var slikt et spennende sted og dagen så innholdsrik at jeg deler det opp i flere innlegg. Her blir det bare verdensarv.

Jeg har aldri før sett så mye snø i noe tempel i Japan.  Mye snø både på parkeringsplasser og rundt templene. Vi måtte mange steder passe oss for drypp fra taket og gå litt forsiktig.

IMG_5165 (Medium)          IMG_5208 (Medium)

Det første templet jeg kom til – Rinnoji (Sanbutsudo) – var gjemt inni et bygg. Eller rettere sagt, det var plukket fra hverandre inni «bygget» for å restaurere det. Jeg tror det var 6-8 etasjer høyt. Utenpå var det malt et bilde av templet i full størrelse.  Vi kunne betale og komme inn og se. Det var for å male ned til minste detalj at det var plukket fra hverandre. Dette arbeidet vil visstnok ta 6 år!

IMG_5163 (Medium)          IMG_5161 (Medium)

IMG_5162 (Medium)IMG_5170 (Medium)Fra øverste etasje var det fin utsikt både over fjell og landsby.

IMG_5169 (Medium)En stor pagode var å se i neste tempel – Toshogu (shinto-tempel). Utrolig mange detaljer i byggverket.

IMG_5177 (Medium)

I Toshogu var det også apekatter. Nikko er berømt for apekattene på veggen av et lite tempel. Det viser apekattenes liv fra fødsel til de blir gamle.

IMG_5173 (Medium)

Her er den mest berømte delen. På et skilt var det en forklaring: at barna ikke skulle høre,  si eller se noe ondt.

IMG_5178 (Medium)IMG_5181 (Medium)

Templene i Nikko var utrolig fargerike. Mye gull! Mange utskjæringer.

IMG_5179 (Medium)

Fortsatt Toshogu

IMG_5180 (Medium)

Mange detaljer i utskjæringene.

IMG_5171 (Medium)          IMG_5195 (Medium)

IMG_5196 (Medium)Sovende katt er visstnok ganske berømt. Den var ikke så lett å få øye på ved første øyekast. Den er den eneste i sitt slag – over porten på bildet til venstre.

IMG_5182 (Medium)

I templet over t.h. var det gråtende drage.

  IMG_5187 (Medium)

På vegger og port i dette templet var det mange utskårne gipsfigurer.

IMG_5186 (Medium)

IMG_5193 (Medium)                  IMG_5209 (Medium)

Noen steder var det figurer ute. Det er ikke lov å fotografere Buddha. Ellers er det å si at buddhistiske og shintoistiske templer er «gode naboer». Det er ofte begge deler på samme område i Japan.

IMG_5198 (Medium)                  IMG_5189

Alle templene lå inne i skogen. Dermed også godt skjult fra hovedveien utenfor området.

IMG_5203 (Medium)          IMG_5199 (Medium)

Rinnoji (buddhisttempel)  Taiyuin

Mere gull og utskjæringer. T.o.m. der hvor det var vann til renselse (t.h. over)

IMG_5205 (Medium)

Mange bilder til tross – dette var bare en liten smakebit av hva Nikko har å by på!

Jeg synes i grunnen at Nikko var vel så interessant som Kyoto. Veldig variert og mye å se på et forholdsvis begrenset område: Berømte og unike templer, andre ting (neste innlegg), regelmessige avganger med buss til den nydelige innsjøen og fossen ca. 1000 m.o.h. I fjor møtte vi også mange apekatter på veien (se stikkord apekatter). Så heretter kommer jeg til å anbefale folk som besøker Tokyo å legge inn en tur til  Nikko. Det er jo bare et par timers togtur fra Tokyo, og kan nås både med Tobu-tog fra Asakusa og med JR (railpass). Det var mange utlendinger å se.

Dette innlegget ble publisert i Religioner i Japan, Turist i Japan og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

