Jordskjelv i natt

Natt til 14. mars ble jeg vekket av sterk risting. Jordskjelv! Det føltes som om det varte ganske lenge. Jeg kom meg opp i en fart og satte på tv for å finne ut hvor det var og styrken på det hos meg.

Her er tv-skjermen.

IMG_5306 (Medium)

Krysset viser senteret for jordskjelvet. Altså mellom nordøstlige del av Kyushu (ikke langt fra Beppu) og Shikoku,  men også nært Hiroshima (innerst i bukta, styrke 5-). På Richters skala var styrken 6,1. De andre tallene viser den japanske skalaen. Så 6,1 tilsvarer «5 sterk» på den japanske skalaen. Hos meg – «skråbakke-kysten» på Japanhavssiden – var det altså styrke 4 (japansk skala).

Legg merke til klokkeslettene. Jordskjelvet inntraff kl. o2.07. Dette bildet er tatt kl. 02.10.  (Se nederst til høyre.) Da er det allerede klart at det ikke er fare for tsunami. På tre minutter er så mye informasjon klart.

Så da gikk jeg og la meg igjen og sov godt til neste morgen. Tv er en god venn i slike situasjoner!

Neste morgen kunne nyhetene fortelle at det ikke var noen dødsfall denne gangen, men flere er skadet. Noen ødeleggelser. Tog hadde store forsinkelser på morgenkvisten i den delen av landet – for å sjekke om det var ødeleggelser. Motorveier ble stengt lenge – for å sjekke om de var i orden. I Shimane fylke, der jeg bor,  var det ingen skader.

Dette innlegget ble publisert i Jordskjelv og tsunami og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

