Nikko har mer å by på enn verdensarv!

Nikko ligger vakkert til under noen høye fjell. Utenfor stasjonen står det det på et skilt  543 m.o.h. Dette bildet er tatt høyere opp, så kanskje det er ca. 600 m.o.h. her (?)

IMG_5223 (Medium)

Langs denne veien – altså bare noen hundre meter fra alle templene – var det en kristen kirke! Den så jo ikke akkurat ny ut… Jeg ble nysgjerrig på kirkens historie.

 IMG_5213 (Medium)         IMG_5216 (Medium)

IMG_5214 (Medium)Skiltet sier at det er en anglikansk kirke. Den har et fint navn – Shinko. Mens Nikko betyr sollys, så heter kirken sant lys. Tenk det – Sannhetens lys godt synlig langs en hovedvei noen steinkast fra templene som ikke rommer sannheten!

Jeg ble mer nysgjerrig og kjente på døra om den var låst. Det var den ikke, så jeg gikk inn.

IMG_5212 (Medium)

En mann kom ut fra et siderom. Han er evangelist i Nikko! Så stort! Vi fikk en god prat, og jeg fikk høre om kirkens opprinnelse og hvordan de har det i dag.

De første anglikanske misjonærene kom til Japan i 1859. I august 1875 ble den første guds-tjenesten holdt i Nikko – i et rom i et buddhist-tempel – med nattverd! En utlending talte med tolk. Men misjonsarbeidet startet ikke for alvor før i 1890, i begynnelsen ut fra en by i nærheten.

Amerikaneren James McDonald Gardiner (1857-1925) er arkitekten bak denne kirken. Han kom til Japan som misjonær i 1880, og var med på å bygge opp det som i dag er det  velkjente Rikkyo universitetet (i Tokyo). Han er kjent i Japan for mange nå historiske bygninger. I begynnelsen var kirken i Nikko en trebygning. Nåværende bygg ble innviet i 1916. Flere amerikanske kristne gav pengegaver til bygget og til de fine glassmaleri-vinduene. Et av dem er en etterligning av Rafaels Forklarelsen. Gardiner og kona ligger begravet i denne kirken.

Nå for tida kommer gjennomsnittlig 7 personer til gudstjenesten. For noe år siden kunne det komme 30-40.

IMG_5211 (Medium)Bakerst i kirken var dette nydelige glassmaleri-vinduet.

Jeg spurte hvordan kirken hadde tålt det sterke jordskjelvet (styrke på over 6) som var i Nikko i fjor vinter. Det hadde gått bra – fordi de hadde hatt sjekk av bygningen etter den store katastrofen for 3 år siden, og da fått høre at kirken ikke ville tåle et sterkt jordskjelv til. Med økonomisk hjelp fra den anglikanske kirke i hele Japan hadde de fått byttet ut en del bjelker og lagt inn usynlig metallstøtte i bjelkene. Da dette var gjort, kom altså neste jordskjelv – med senter i Nikko! Gud har sannelig bevart sitt hus i Nikko!

Jeg vandret videre nedover langs hovedveien…

IMG_5224 (Medium)          IMG_5226 (Medium)

Da kom jeg til denne broen – Shinkyo  (Guds bro) – som er veldig gammel og berømt!

IMG_5231 (Medium)

Et veldig gammelt hus er blitt til butikker.

IMG_5234 (Medium)          IMG_5236 (Medium)

Oppe på en haug lå det et hotell som på avstand nesten så ut som et slott.

IMG_5239 (Medium)         IMG_5237 (Medium)

Dette hotellet feirer i år sitt 140 års jubileum! Inne var det et lite mini-museum, som kunne opplyse om at hotellet ble bygget på oppfordring fra selveste James Curtis Hepburn (1815-1911), den amerikanske legen, misjonæren og språkmannen, som lanserte det romaniserte alfabetet. http://no.wikipedia.org/wiki/James_Curtis_Hepburn

Da han og familien rømte til fjells fra varmen i Tokyo i sommerferien, savnet han et sted som passet for folk fra Vesten. Så han foreslo for sin venn, Kanaya, å etablere et hotell i Nikko med Vestens standard. Og slik ble det. En rekke gamle fotografier gir god innsikt i hvordan amerikanere og europeere koste seg der for hundre år siden. Bygget til høyre på bildet under her er bare 80 år gammelt.

IMG_5240 (Medium)

Det er ikke bare meg som har vært innom Nikko Kanaya Hotel. Den etiopiske keiseren, Haille Selassie, Indira Gandhi, prins Fredrik av Danmark (lenge før krigen), og mange andre har vært der før meg. Men de var på overnatting…

IMG_5243 (Medium)Jeg gledet meg til å se et keiserlig feriehus med en flott hage formiddagen etter. Men da det styrtregnet ute, slappet jeg i stedet av der jeg overnattet, puslet litt med bloggen, drakk te og snakket med mange av de utenlandske turistene som overnattet der. Betjeningen kjørte meg til stasjonen. Service, hva! Det kostet ingenting å bli hentet den dagen jeg kom, og heller ikke å bli kjørt tilbake til stasjonen da jeg drog derfra. Jeg var svært fornøyd med oppholdet på Nikko Tokanso (bilde t.h.), som jeg fant på internett. Kjempegod beliggenhet. Alt som var å se for en turist i Nikko var jo i nærheten. Det nærmeste tempelet var bare noen hundre meter unna.

I løpet av de snaue to døgnene jeg var i Nikko fikk jeg nyte både fjelluft og sol, kultur og mye mer. I Nima bor jeg i kirkens 2. etasje. Selv om jeg går på tur i Nima og slapper av her også, er det likevel noe annet å reise vekk og oppleve noe nytt. Jeg er glad for at jeg fikk disse to ekstra dagene i Nikko! Ikke minst fikk jeg slappet av. Ni timers søvn første natta!

Hvordan var så overnattingen?

IMG_5272 (Medium) Rommet var japansk stil – altså sov jeg på madrass på tatami-gulv (stråmatter). Man får utlevert yukata (ligner på kimono), som faktisk skiftes ut hver dag. Det er egentlig  kombinert nattøy og noe man kan gå rundt i om kvelden etter badet og om morgenen til frokost. Om vinteren får vi også utlevert en slags jakke (eller vest). På rommet er det tv-kanne med varmt vann, japansk te, tekanne, tekopp og litt knask når man ankommer. Legg merke til stolen – uten ben. Ellers er det tv og skap til å låse inn verdisaker. Toalett, vask og stort speil.  «Senga» ble reid opp mens jeg spiste middag og ryddet tilbake i skapet etter at jeg gikk ut på sightseeing.

IMG_5290 (Medium)          IMG_5276 (Medium)

 Her slappet jeg altså av. Deilig med bad – onsen – morgen og kveld  – og god mat! Men maten må bli et innlegg for seg selv.

Jeg skal servere to middager og to frokoster i neste innlegg!

Dette innlegget ble publisert i Kirke- og kristenliv i Japan, Turist i Japan og merket med , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Nikko har mer å by på enn verdensarv!

  1. Borghild Friestad sier:

    Eg er så glad for alt eg får læra om Japan. Takk skal du ha.

    • Kari Opperud sier:

      Takk for kommentar! Jeg lærte mye i Nikko jeg også. Her jeg bor blir det jo å stadig ta med nye gjester på «samme runde». I Nikko fikk jeg se noe nytt. Det kvikker opp litt! Ellers kommenterte du maten også. Ja, japansk mat er virkelig små kunstverk. Det gir noen tips. Men min matservering er nok ikke fullt så vakker på bordet.

Legg igjen en kommentar

