Gass = farlig?

Jeg leser norske aviser på nett. Nå har jeg til min forskrekkelse lest at noen er funnet døde av gass på ei hytte ikke langt fra min hjemby. Kanskje noen bekymrer seg over oss i Japan, som koker på gass? La meg forklare hvordan jeg har det.

IMG_5336 (Medium)Her ser du varmvannsberederen for oppvask på kirkens kjøkken. I springen er det nemlig bare kaldt vann. Jeg har en slik i 2. etasje også, men den sender  varmt vann til springen. Begge steder er det en knott (se nede til venstre) som åpner og stenger for gass. Når den står på tvers av gassrøret, er gassen avstengt. Jeg stenger alltid av om natta og når jeg er bortreist.

IMG_5340 (Medium)

kjøk-kenet koker jeg med gass. Men den stenger jeg bare av når jeg reiser bort i flere dager. Kanskje ikke nødvendig, men for sikkerhets skyld – hvis jordskjelv…!

badet kommer det både varmt og kaldt vann i springen. Den berederen står ute (bildet under t.v.). Jeg går aldri ut og stenger av den. I storbyer er det noe som heter «city gas». Der går gassen i rør under bakken til alle husstander. På landet har vi store propanflasker, som står ute. De blir fulgt opp av gass-selskapet. Vi behøver aldri å ringe og si fra at nå er det tomt.

IMG_5339 (Medium)                      IMG_5338 (Medium)

På kjøkkenveggen er denne «dingsen» som du ser på bildet under.

IMG_5337 (Medium)

Den viser gradene på vannet på badet. Jeg kan regulere gradene opp og ned, men ikke høyere enn 65 grader. Den turkise knappen er på/av. Jeg liker å stenge av når jeg er bort-reist over lengre tid. Men egentlig er det ikke nødvendig. Den gule knappen trykker jeg på når jeg fyller vann i badekaret, for da piper det når badekaret er passe fullt. Så kan jeg gå på badet og stenge av vannet.

Hva så med sikkerheten?

IMG_5335 (Medium)

Det er påbudt med gassvarsler på japanske kjøkken (bildet over)!

Den piper med en forferdelig lyd om det skulle være gass-lekasje i rommet. Gass-selskapet kommer selv og sjekker med jevne mellomrom om alt er i orden. Dessuten kommer de og skifter ut varsleren med bestemte års mellomrom. Det er gratis. Men fordi vi har to – både  på kirkens kjøkken og i privaten i 2.etasje – må det betales for den ene. 2014 er tid for ut-skiftning her.

Gass-selskapet har døgnvakt, så det er bare å ringe om noe skulle skje. De kommer meget raskt! Men i nyere hus vil det gå automatisk beskjed til gass-selskapet når «dingsen» piper.

Fins det slike gassvarslere i Norge, mon tro?

 

Dette innlegget ble publisert i Detaljer fra dagliglivet og merket med . Bokmerk permalenken.

4 svar til Gass = farlig?

  1. Truls Corneliussen sier:

    Flott og aktuelt innlegg på bloggen. Dette skuklle du sendt til Norge til rette vedkommende/avis/magasiner- viktig og kanskje vi her på berget kunne lære noe av japanerne. Husker da vi kom til Japan på 90-tallet. Vi trodde jo vi nordmenn var verdensmestre i alt, men så
    opplevde vi at japanerne gjorde ting annerledes, og det var ofte smart løsninger- noe vi ikke hadde tenkt på før. Til ettertanke. Ydmyk hilsen fra Truls

  2. Borghild Friestad sier:

    Joda. Gassvarslar kan du kjøpa og montera i Norge. Me har en gassvarslar på hytta. Det kjennes tryggt. Men sjølv om me alltid stengjer gassen godt, kan det koma hol eller sprekker i slangane. Så det er lurt å gå over dei frå tid til annan. I avisa vår sto koss me kunne gjera med såpevatn. Me har og gassomnar.

  3. Borghild Friestad sier:

    Korleis kan ein redigera innlegg? Eg trur det heiter trygt.

  4. Torill E. Haugen sier:

    Japanerne er eksperter på slikt – og mye annet. Vi har mye å lære.
    Jeg leser om all den gode maten du presenterer også, fantastisk!
    Torill

Legg igjen en kommentar

