Påskegjester

Det virker som mange nordmenn nå for tiden bruker påskeferien til utenlandsferie. Her i Japan var vi flere som fikk besøk.

Sammen med Inger Valbø kjørte jeg til Hiroshima mandag 14. april for å møte min gjest, Marit fra Troms, og  Ingers søster på Hiroshima stasjon. De kom med shinkansen fra Kobe, sammen med noen som skulle videre til Kyushu.

IMG_5549 (Medium)         IMG_5559 (Medium)

Så var det å vise gjestene Fredsparken og Atombombemuseet.

IMG_5556 (Medium)          IMG_5554 (Medium)

Den forkullede risen i lunsjboksen gjorde inntrykk på gjestene. Likeledes klokka som hadde stoppet da bomben falt.

IMG_5550 (Medium)

Vi var også en tur til Miyajima, en øy utenfor Hiroshima by .

IMG_5561 (Medium)

Denne gangen var det lavvann, så vi kunne spasere ut til torii-porten.

IMG_5563 (Medium)          IMG_5564 (Medium)

På Miyajima er det et berømt gammelt tempel – Itsukushima – som er UNESCO-godkjent som verdensarv. Men oppe i åsen på «fastlandet» kan vi skimte et stort bygg som tilhører en eller annen nyere religion. I Japan er det veldig mange slags religioner. Etter krigen ble mange titalls nye religioner stiftet.

IMG_5567 (Medium)

Om kvelden kjørte vi hjem til Nima. Det tar drøye to timer.

Besøksbilder fra Nima og ellers i Shimane fylke, fra kirken, engelskklassen og barneskolen, ja, det vil jeg komme tilbake til i flere nye innlegg. Så følg med!

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

PS. Andre bilder fra tidligere turer til Hiroshima – Fredsparken og Miyajima – finner du ved å klikke på stikkordene.

 

 

Dette innlegget ble publisert i Turist i Japan og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Påskegjester

  1. Så kjekt!
    Trur eg må ha meg ein tur på Valbøen for å få referat.

    • Kari Opperud sier:

      Ja, det var veldig kjekt å ha besøk! Det blir flere innlegg fra besøket framover. Du er velkommen på besøk du også, men da må du nok vente til min neste periode i Japan. I disse dager driver jeg med pakking av storbagasjen som skal til Norge. Jeg reiser fra Nima i slutten av juni.

Legg igjen en kommentar

