Skolebesøk i Nima

Siden påskegjestene mine er lærere, ordnet jeg med besøk på barneskolen i Nima. Rektor brukte en hel formiddag på å vise oss rundt og forklare hvordan ting fungerte. Det ble også en interessant utveksling av ideer om hvordan drive god skole.

Å vise bilder av barna er ikke aktuelt, men la meg vise bilder av ting på skolen som gjestene la merke til og kommenterte.

På japanske skoler er det ved inngangen hyller for skotøy. Hvert barn har sin plass til utesko (nederst) og innesko (øverst). På skolen brukes altså ikke tøfler, men innesko.

IMG_5587 (Medium)

Bakerst i klasserommet har hver elev en hylle til skolesekken sin og annet utstyr. Gjestene ble imponert over innholdet i esken på hylla over sekken. Den er nemlig full av artig utstyr som brukes over flere år for å lære å behandle tall. Hver elev har altså sin egen eske. Den får de ikke ta med hjem. Det er foreldrene som betaler for dette utstyret, men gjestene syntes prisen var utrolig billig i forhold til det fantastiske innholdet.

IMG_5591 (Medium)

Alle har like skolesekker – av lær. Men nå til dags er ikke alle svarte. Mange jenter har for eksempel rosa sekk.

Dingsen som henger fra sekken er en alarm. Det har vært noen tilfeller det siste tiåret der småbarn er blitt lokket inn i bilen til fremmede menn. Nå blir barna lært opp til ikke å forholde seg til fremmede på skoleveien. Alarmen er lett å nå med handa og gir en skingrende lyd, som vil påkalle oppmerksomhet og skremme personen med onde hensikter.

IMG_5592 (Medium)                       IMG_5590 (Medium)

Hvert klasserom hadde en slik sak som på bildet under. Den viser læreboksiden på tavla. Dermed kan barna følge med i sine bøker, mens læreren peker i boka si på tavla.

 IMG_5601 (Medium)

IMG_5603 (Medium)          IMG_5602 (Medium)

Utstyret til musikkundervisning imponerte veldig! Gjestene lurte på om dette var standardutstyr ved alle japanske skoler. Til det svarte rektor at det er lokalsamfunnet som utruster skoler med slikt. Rektor sender ut oppfordringer til bedrifter og andre i lokal-samfunnet og forteller hva som trengs. Barna er lokalsamfunnets framtid, så man appellerer til å investere i barnas opplæring.

IMG_5604 (Medium)

IMG_5598 (Medium)Gjestene  syntes også denne løsningen for såpe var genial. Såpestykkene forsvinner ikke, fordi de ligger i nett. Ta på nettet, og du får såpe på hendene.

Bortsett fra engelskundervisningen var gjestene imponert over det som foregikk i hvert klasserom. Ja, også det at en klasse var ute og skulle finne vårtegn.  Barna dyrker også forskjellige ting utenfor klasse-rommet sitt. Departementet gir veiledning om hva hvert klassetrinn skal dyrke.

Tidligere danske gjester har deltatt på undervisning i matematikk i 5. klasse. De ble imponert over nivået og måten å undervise på.

Alle barna så ut til å trives på skolen. Vi så ingen tegn til «outsidere». De lot seg heller ikke forstyrres av at vi var innom og observerte dem.

Skolen takket for besøket! De synes det er interessant å få besøk av kollegaer fra andre land. I Nima er det altså kjempegod kontakt mellom kirke og skole!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Japansk samfunn, Nima og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s