Avskjedsesesongen har vart en stund

Avskjedssesongen har vart en stund. Men midt i middagen (bildene under her) var bildekvoten min hos WordPress brukt opp. Etterpå har jeg enten hatt dårlig tid selv, eller hjelperen min har ikke hatt tid til å hjelpe meg med å komme videre. Men i dag er det ordnet, og jeg fullfører herved det påbegynte innlegget fra mai. Flere nye innlegg blir det nok i nærmeste framtid – som «hvilepauser» i pakkingen.

Tirsdag 20. mai hadde damene i tirsdags-engelskklassen ordnet med en avskjeds-samling for meg på en japansk restaurant i sølvgruvelandsbyen Iwami Ginzan.

IMG_5839 (Medium)

Kvelden startet med å ta fellesbilde. Noen av disse damene har vært med helt siden starten i april 2002. Noen er ikke med nå, men var invitert for anledningen. En dame meldte avbud i siste liten.

Vi var 14 til bords.

IMG_5843 (Medium)

Måltidet var kaiseki. D.v.s at vi får en rett om gangen og mange sammenlagt. Her kan du se hva vi spiste den kvelden.

IMG_5840 (Medium)          IMG_5842 (Medium)

IMG_5844 (Medium)          IMG_5845 (Medium)

Tallerkenen til høyre over er det samme som hva du ser på bildet under. Kokes på et slags stativ med noe som ligner telys under. Det så litt koselig ut med alle «lysene» bortover bordet…

IMG_5849 (Medium)

IMG_5850 (Medium)          IMG_5852 (Medium)

Når det er fin middag i Japan, kommer ris, «pickles» og suppe til slutt. Desserten glemte jeg å fotografere…

Det kom nemlig diverse overraskelser… Først blomsterbukett med og sang om «forglem-meg-ei». Den blomsten har faktisk samme navn på japansk!

IMG_5855 (Medium)          IMG_5857 (Medium)

Så ble jeg overrakt en gave – en nydelig sølvnål fra Iwami Ginzan (sølvgruvelandsbyen).

IMG_5862 (Medium)          IMG_5874 (Medium)

Vi har fortsatt med engelsk også etter avskjeden. Siste samling blir forresten 17. juni – akkurat en uke før jeg drar til flyplassen i Osaka. Damene var så redde for at jeg ikke skulle ha tid nok på slutten. Derfor ble avskjedsmåltidet på en tirsdag i mai.

En koselig og uforglemmelig kveld! Nåla vil nok minne meg om forbønn for damene…

Dette innlegget ble publisert i Mat i Japan, Nima menighet og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Avskjedsesesongen har vart en stund

  1. Torill E. Haugen sier:

    Så flott damegruppe og flott mat! Og ikke minst- så flott 60-åring!

Legg igjen en kommentar

