De siste gjestene før pakkingen startet

Siste helgen i mai hadde jeg gjester på besøk for siste gang før pakkingen startet. Rektor Makito Masaki var gjestetaler på søndagen, som utsending fra det teologiske seminaret i Kobe. På grunn av den lange veien måtte han komme lørdag kveld til Nima. Dermed samlet jeg folk til et måltid mat i leiligheten min på lørdags kvelden. Da har vi ikke møte, men fellesskap som forhåpentligvis senker kirkens terskel på søndagen. I en slik avslappende atmosfære er det lettere å spørre om det en lurer på. Masaki er flink med slik «small talk». De fleste gjestene var ikke-kristne.

IMG_5888 (Medium)

Dagen etter kom de fleste til kirken også. Etter gudstjenesten spiste vi lunsj sammen.

IMG_5891 (Medium)

Så var det tid for en bibeltime med temaet: «Hva er vitsen med GT?»

IMG_5893 (Medium)          IMG_5897 (Medium)

Konsentrasjonen er på topp, selv om ikke alle er kristne! Å slå opp i Bibelen er en selvfølge for alle. Etterpå fikk alle komme med sin kommentar eller spørsmål – i rekkefølge rundt bordet. Å si noe da om hva en fikk ut av bibeltimen er like naturlig for kristne som for ikke-kristne.

IMG_5896 (Medium)

Som sagt, dette var siste gang jeg hadde gjester i 2. etasje. Før folk gikk hjem på søndag,  fikk de dele plantene mine og ta med seg. Dermed fikk jeg «tømt» blomsterpottene. En liten start på pakkingen av det som skal stå igjen i Japan mens jeg er ett år i Norge.

IMG_5899 (Medium)          IMG_5953 (Medium)

Dagen derpå begynte pakkingen for fullt. Da ble det slutt på å se koselig ut i stua. Adskillig verre ser det ut nå! På kontoret ble det slutt på bokhyller. De fleste bøker blir nemlig ikke lest den siste måneden. Senga er fjernet, slik at soverommet kan fungere som pakke-rom.

IMG_5952 (Medium)          IMG_5949 (Medium)

Nå er det pappesker overalt. Jeg går i sikksakk. Og gleder meg til denne fasen er overstått! Engelskklasser, bønnemøter og prekenforberedelser er faktisk en adspredelse midt oppi  det hele…

Dette innlegget ble publisert i Detaljer fra dagliglivet, Nima menighet og merket med , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til De siste gjestene før pakkingen startet

  1. Torill E. Haugen sier:

    Så fint med Masak-sensei på besøk – og fellesskap, måltid og undervisning. Lykke til med pakkinga, det er noe både du og vi har god kompetanse på!

Legg igjen en kommentar

