Gjensyn

I vinter skrev jeg om møtet med Kazuya Nakagawa. Han ble født og vokste opp i Tamashima, der moren er medlem i den lutherske menigheten. Men han ble ikke døpt før han var student på et universitet i Osaka, som ligger like ved Kanan menighet.

8.juni møttes vi igjen – i Tamashima. Han reiste hjem for å være med på 40 års jubileet til menigheten han vokste opp i. Etter kirken drog noen av oss på kafe og fortsatte praten. På bildet under ser du Kazuya sammen med moren sin.

IMG_6015 (Medium)

Hvorfor skrive om ham igjen?

Jo, han ønsket det selv! (Og moren var gjerne med på et bloggbilde!) Han ønsket at jeg skulle fortelle misjonsvennene i Norge hva som var skjedd med ham siden vi møttes i februar. Ja, hva har skjedd?

Kazuya begynte på bibelskolen i Kobe i april! I vår samtale i februar snakket vi blant annet mye om hva et kall er. (Detaljer er det ikke rett å gå inn på her.) Nå fortalte han gledesstrålende at han hadde gitt Gud sitt ja til å begynne på bibelskolen – for der å få mer klarhet over om han har et kall til å fortsette på det teologiske seminaret og bli en arbeider i Guds rike. Nå stortrives han på bibelskolen!

Kazuya påpekte at han gjerne vil bli bedre kjent i Bibelen og få et solid fundament for sin tro. Bibelskolen, som nå har japansk rektor, er preget av norske og finske misjonærers bibeltroskap og pietistiske arv. «Jeg ønsker også å bli bedre kjent med røttene mine,» forklarer Kazuya, og ramser opp navnet på de mange misjonærene han er blitt kjent med i sitt liv: Lukka, Hauge, Janatuinen, Pihkala, Opperud og Østebø. (I Japan går det på etternavn!)

I tenårne hadde Kazuya behov for å distansere seg fra kirke, bibel og tro. Men som sagt, Jesus fant ham på universitetet i Osaka – langt hjemmefra, da han var opptatt med å lese filosofi. Blant filosofene innså han at det er Jesus som virkelig er «Veien, Sannheten og Livet»  (Joh 14,6)!

IMG_6014 (Medium)«Når du reiser i misjonen i Norge til høsten, må du gjerne fortelle om meg,» sa Kazuya. «Da må du takke  alle misjonsvenner du møter for at de sendte misjonærer til Japan, slik at min mor kunne bli frelst, og etter hvert de fleste i min familie. Takket være misjonen fikk jeg høre om Jesus da jeg var liten.» Og han la til: «Nå får jeg til og med stipend av misjonsvennene til å dekke utgifter til oppholdet på bibelskolen. Jeg håper en dag å få anledning til å møte noen av dem ansikt til ansikt i Norge, så jeg kan takke for alt de har gjort for meg!»

Moren nikket hele tiden – mens vi nøt kaffe eller kald macha-te med is og røde bønner i (bildet).

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

PS Kazuya ble født mens jeg arbeidet i Tamashima menighet 1986-92. Klikk på Kanan og les mer om ham der.

Dette innlegget ble publisert i Kirke- og kristenliv i Japan og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

