Besøk i en gravlagt skog

Jeg har fortsatt en del stoff fra tiden min i Nima, fra Shimane fylke, som jeg ikke har hatt tid til å publisere før. Før jeg setter punktum for «Kari i Japan» med tittelbilde fra stuevinduet i 2. etasje i kirken i Nima, vil jeg bruke dagene framover til å få gjort noe med det. Nå som jeg har pakket ut, har jeg fått god tid…

Først av alt, la meg ta dere med til en gravlagt skog! Høres kanskje merkelig ut? Vel, jeg kunne for så vidt også sagt: bli med til en gjenoppdaget skog!

Denne «skogen» befinner seg på Sanbefjellet (1126 m.o.h.), som reiser seg majestetisk bak byen Oda i Shimane fylke. Jeg skriver «skogen», for du må nemlig inn i et museum, som befinner seg under bakken, for å komme dit.

IMG_5737 (Medium)

Azukihara Buried Forest

IMG_5738 (Medium)

Hva slags forklaring har vi på denne «skogen»?

Sanbe-fjellet er en sovende vulkan. Men da den hadde et utbrudd for ca. 4000 år siden,  strømmet lavaen nedover fjellsiden og begravde disse trærne. I årenes løp har jo da denne skogen gått i glemmeboken. Den ble gjenoppdaget da noen i 1983 skulle grave opp og forandre en rismark. Da stakk en stor trestamme opp av jorda. Den gang ble det ikke gjort noe mer ut av det. Men særlig en lærer var påståelig og mente at det sikkert fantes flere begravde trestammer der i området. I 1998 – 2000 ble det endelig utgraving. Da fant de blant annet 30 store trær over 10 meter høye som fortsatt stod på rot!  Omtrent 80%  av trærne var japanske sedertrær. Ellers er det blitt funnet hestekastanje, japansk zelkova og hvit eik.

IMG_5739 (Medium)          IMG_5740 (Medium)

IMG_5741 (Medium)Disse trærne har ikke bare vært høye. De største er 2,5 meter i diameter! Så for 4000 år siden var de dermed allerede gamle.

Årringene er veldig tydelige, om ikke på bildene mine. Stikker du nesa borti, slik som Marit fra Troms gjør, lukter det tre!

Man har altså gravd seg ned til rot-nivå og bygget museum under bakken.

IMG_5745 (Medium)          IMG_5744 (Medium)

IMG_5743 (Medium)

Det er mange trappetrinn og langt ned til denne rota, som er et eget «museum».

IMG_5752 (Medium)          IMG_5750 (Medium)

I denne «skogen» blir menneskene små.

IMG_5751 (Medium)

Også ute er det noe røtter. Her er det vel jeg som er den slanke?

IMG_5754 (Medium)

Hvordan disse trærne er blitt bevart så lenge i jorda, er det vel ingen som vet helt sikkert. Men som nordmann innbilder jeg meg at det kanskje er en lignende forklaring som for vikingskipene…(?) Det er i hvert fall et veldig fascinerende sted å besøke!!! Marit ble  veldig imponert!

Det fins en engelsk link på internett for den som er interessert:

http://nature-sanbe.jp/buried_forest/index.htm

Dette innlegget ble publisert i Severdigheter i Shimane og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

