Juni-mat

Noen dager før jeg forlot Nima, spiste jeg min siste lunsj i Abe-huset i Omori sammen med min ikebana-lærer, Tamie Kojima.

IMG_6040 (Medium)          IMG_6031 (Medium)

 Alt bar preg av at det var juni. D.v.s. årstiden da hortensia-buskene blomstrer.

IMG_6036 (Medium)

Over: pynt ved inngangen. Under: lunsjboksen og trekket på spisepinnene.

  IMG_6032 (Medium)

Og slik så lunsjboksen i to etasjer ut da vi tok av lokket og plasserte dem ved siden av hverandre. T.h.: chirashi-sushi. (Vi fikk også andre ting servert.)

IMG_6033 (Medium)

På et besøk i Nima fikk jeg servert japanske juni-«kaker» – inspirert av hortensia.

IMG_6029 (Medium)

Disse «kakene» er laget av ris.

IMG_6026 (Medium)          IMG_6027 (Medium)

Dette innlegget ble publisert i Mat i Japan og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

