Første søndag i Ako

Det tar tid å få lagt inn internett, så jeg må besøke andre for å publisere noe nytt på bloggen. Internett-vertinnen min har stor forståelse for at misjonsvenner venter på nytt fra Ako, så i dag skal jeg ta meg tid til å legge ut noe nytt.

Her er Ako evangelisk lutherske kirke. Den ligger ved en hovedvei inn mot sentrum.

IMG_0012 (Medium)

Jeg bor i andre etasje. Trappa opp til 2. etasje ser du på bildet under til høyre. Det er ganske fint utenfor med blomste og planter. På skiltet kan man blant annet se hvem som skal tale følgende søndag og temaet for talen (oppslaget til venstre). Så jeg må alltid ha en viss oversikt over prekenen litt over en uke før den holdes.

IMG_0015 (Medium)          IMG_0016 (Medium)

Kirken ligger ved en elv som har et slags damanlegg. I følge en nabo skyldes det at vannet fra denne elva ikke skal ødelegge for fiskene i den store elva som den renner ut i. Ellers er det kort vei til sti opp i åsen, har jeg hørt. Men tid til den slags har jeg ikke hatt så langt. Dessuten er det i varmeste laget foreløpig…

IMG_0014 (Medium)

Min første søndag i menigheten var 6. september. Her ser dere flokken under en fellessang.

IMG_0004 (Medium)

Katsutani leder. Han er eldste i menigheten. Han er en trofast Herrens tjener som virkelig legger alt til rette både for meg og menigheten.           Jeg preker (foto: Katsutani).

IMG_0006 (Medium) DSCF0283 (Medium)

Før gudstjenesten var det sangøvelse. De er allerede begynt å øve på julesanger! Koret øver også på sanger som skal framføres under et spesielt evangeliseringsmøte i oktober. Jeg ble medlem av koret denne søndagen! Etter gudstjenesten – da det var tid for opplysninger – stilte de opp og overrasket meg med en norsk sang av Åge Samuelsen oversatt til japansk!

IMG_0003 (Medium)

En gang i måneden deler de seg i Sharongruppen (for kvinner) og Josefgruppen (for menn). Her er kvinnegruppen samlet på kirkens kjøkken. Mye skal forberedes for høsten.

IMG_0008 (Medium)

IMG_0010 (Medium)Her er de ivrig opptatt med å planlegge menyen for tredje søndagen i september. Da kommer pastor Ueda på sitt månedlige besøk, og jeg skal formelt innsettes som arbeider i menigheten. Det er da den egentlige velkomsten for meg skal skje. Det er ikke småtteri til meny de har tenkt ut!

Men jeg er blitt veldig godt mottatt så langt!!! Første kvelden ble jeg bedt med ut på deilig japansk middag, og i de følgende dagene ble jeg stadig bedt ut på måltider. Noen kom også på døra med forskjellig ting å spise – for personlig å ønske meg velkommen før søndagen. Da jeg ankom 1. september sent på ettermiddagen var hele menighetsrådet samlet for å ta i mot meg. Deilig vannmelon fra hagen til en av dem smakte godt! Alle ble med opp i 2. etasje for å hjelpe meg å flytte på ting slik at jeg kunne få sove og spise der fra første stund. Etterpå har jeg hatt noen som har fulgt meg til rådhuset, politiet, banken o.s.v. for å registrere meg. Med en kjentmann som sjåfør og dermed også en japaner til å fylle ut diverse dokumenter ble ting raskt unnagjort. Menigheten vet ikke det beste de kan gjøre for meg for at jeg skal finne meg til rette. Så her kommer jeg garantert til å trives!!! De virker såååå takknemlige for å ha fått tildelt en misjonær!

Jeg har allerede vært rundt på formell nabovisitt. Så nå er det allerede noen å hilse gjenkjennende på når vi møtes. Så blir det spennende å se hvilke «ferdiglagte gjerninger»  Herren har forberedt for meg i Ako…! (Ef 2,10)

Dette innlegget ble publisert i Ako, Ako lutherske kirke og merket med , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Første søndag i Ako

  1. Inger sier:

    Ser ut som om du har fått ein god start! Er det OK at eg legg ut dette på NLM Japan-sida på Facebook? Det er ei stund sidan vi har hatt misjonsstoff frå Japan der. (Eg har skrive mest om Kina i det siste).
    Artig at dei song Åge Samuelsen sin song på japansk. Kva for ein? Er det mulig å få note/tekst når vi møtest på Hiruzen?

  2. Så flott velkomst du har fått!! Me har noe å lære av japanerne. ☺Eg husker på deg i bønn. Lykke til. Guds velsignelse i arbeidet.

Legg igjen en kommentar

