På oppdagelsestur i Ako

Mandag 13. september våknet jeg til strålende og klart vær. Derfor bestemte jeg meg for å ta fri fra utpakking og se meg om. Jeg trengte jo også å skifte ut Drammensbildet øverst på bloggen med ett fra Ako. Tanken på internettmulighet under styremøteopphold i Kobe tirsdag og onsdag motiverte også.

Min gode veiviser og alt-mulig-guide i menigheten kjørte meg opp til beste utsiktspunkt.

IMG_0044 (Medium)

Øya til høyre i bakgrunnen er Shodoshima. Aller bakerst kan du så vidt skimte øya Awaji (utenfor Akashi, ikke langt fra Kobe). Kirken er utenfor bildet til venstre på denne siden av elva. Oppe i høyden her er det altså gravplass. Nedenfor er det en park.

Vestre delen av byen er altså industriområde. En «grønn stripe» skiller bebyggelsen fra industrien. Der er det visstnok turvei.

IMG_0048 (Medium)

Hvis du ser på oversiktsbildet, ser du at det går en spiss ut på andre siden av elva. Om ettermiddagen tok jeg meg en kjøretur på egenhånd. Her er noen smakebiter av hva området der ute har å by på. Denne delen av Ako heter for øvrig Ako Misaki.

IMG_0084 (Medium)På veien ut kjørte jeg forbi en småbåthavn med en blanding av fiskebåter og lystbåter. På toppen i bakgrunnen er det et fyrtårn. Jeg drog dit.

IMG_0081 (Medium)Om fyrtårnet er i bruk, vet jeg ikke. Men jeg fikk i hvert fall god utsikt over Ako by.

IMG_0079 (Medium)Jeg bor utenfor bildet til høyre – bakenfor den lille åsen som stikker fram midt på bildets høyre side. Ako er omringet av mange fjell. På fridager blir det vel noen turer dit etter hvert (?)

Deilig å høre lyden av bølger og se havet!

IMG_0056 (Medium)          IMG_0052 (Medium)

En spaservei går langs etter sjøen.

IMG_0060 (Medium)

Går man langt nok, kommer man til en sandstrand. Dit kan man også komme med bil – fra motsatt kant.

IMG_0057 (Medium)          IMG_0067 (Medium)

På min vei møtte jeg disse skapningene utenfor et privathus.

IMG_0053 (Medium)

Ytterst på tuppen er det et shinto-tempel (Iwatsuhime).

IMG_0051 (Medium)          IMG_0066 (Medium)

Ellers var det en masse onsenhoteller (ryokan).

IMG_0082 (Medium)

Eieren dukket opp og inviterte meg med inn på området. Han insisterte på å ta bilder av meg.

IMG_0068 (Medium)          IMG_0073 (Medium)

IMG_0071 (Medium)

Her kan man også komme på dagsbesøk og bade i varme kilder, forklarte han. Da kan man sitte i utendørs badekar og speide utover havet! Kanskje jeg får prøve de forskjellige badene der ute etter hvert… Et sted spurte jeg om pris. Kjempedyrt – i forhold til alle de badene jeg har besøkt i Shimane (fylket jeg bodde i 2001-07, 2008-14)!

Jeg kjørte for øvrig videre oppover langs kysten. Da så jeg mange fiskeoppdrett. Vel, fisk er det jo ikke. Denne delen av landet er kjent for sine østers.

IMG_0085 (Medium)

En liten fiskerlandsby fant jeg også.

IMG_0091 (Medium)          IMG_0090 (Medium)

Men jeg fant mer enn fiskerlandsby!

IMG_0088 (Medium)

Jeg var så vidt over grensen til nabokommunen, Aioi, før jeg snudde nesen hjemover. Der var det et gedigent fabrikkanlegg for strøm (t.v.) og mange bedrifter for skipsbygging e.l.

Vel, dette får være nok sightseeing for denne gang. Det er litt av hvert å se i selve Ako by også. Bare vent, så skal jeg presentere mer. Menigheten synes det er bra at jeg starter livet i Ako med å gjøre meg kjent. Det gir jo også muligheten til å treffe mennesker…

 

Dette innlegget ble publisert i Ako. Bokmerk permalenken.

Ett svar til På oppdagelsestur i Ako

  1. marit berget sier:

    Takk for god rapport.Artig å se område rundt. Det hadde mye å by på. Brødene dine så forresten gode ut.God helg. Hilsen Marit

Legg igjen en kommentar

